Hulmursisolering opmærksomhed?

Jeg står over for at skulle indhente et par tilbud på hulmursisolering. I den forbindelse er jeg ude efter faldgruber ud fra erfaring. 

1. Jeg har kun ca. 5-7 cm hulmur. Kan det alligevel svare sig?
2. Erfaringer med materiale? Jeg har læst, at papiruld måske ikke skulle være det bedste.
3. Nogle blæser ind gennem fuger, mens andre fjerner hele sten. Er der erfaringsmæssig forskel? Jeg har hørt en fugl synge lidt om, at hvis det er gennem fuger, spredes det ofte ikke tilstrækkeligt.
4. Andre ting, man skal være opmærksom på/erfaringer, man kan bruge?

På forhånd tak! 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er det et gammelt hus hjælper det da lidt , men mange gange er der så meget mørtel i hulmuren at der kommer en del kuldebroer
taler af erfaring , så vi har valgt at efterisolere i år udvendigt med netpuds
det vil du få meget mere ud af hvis det er en mulighed
Det har jeg overvejet, for det er jo klart det bedste, men det er ikke en investering, jeg gider at kaste mig ud i foreløbigt. Lidt for mange andre ting først. 

bredker skrev den 13-02-2025 17:38:39

er det et gammelt hus hjælper det da lidt , men mange gange er der så meget mørtel i hulmuren at der kommer en del kuldebroer

NytHus1000SpørgsmålBraceYourselves skrev den 13-02-2025 20:00:44

Det har jeg overvejet, for det er jo klart det bedste, men det er ikke en investering, jeg gider at kaste mig ud i foreløbigt. Lidt for mange andre ting først. 

bredker skrev den 13-02-2025 17:38:39

kan du selv lave det koster det ikke ret meget i materialer , det er arbejdslønnen der koster , ( 90% )

Hvis der er stillestående luft inde i muren - så vil det ikke hjælpe med fyldmateriale. Lidt ligesom en gammeldags forsatsrude.

Men hvis der er en større afstand så vil luften starte med at cirkulere så varm luft stiger til vejrs og ovre på den anden side af muren (indvendig) - så falder luften ned.

Det er temperaturafhængig så ved lave temperaturforskelle så sker vil luften stå stille - mens ved stærk frost udenfor - så vil luften begynde at bevæge sig.

Ofte er det bedre at lave en ny isolerende væg - men hovedreglen er at der skal være minimum 5 cm afstand mellem murstenen før det kan svare sig at lave hulmursisolering.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis