Klædeskab op af kold ydervæg

Goddag til rette.
Jeg er bange for jeg har dummet mig lidt!
I min iver at opdatere vores soveværelse i vores hus fra 29, har jeg monteret i IKEA-skab op af en kold ydervæg i stue-etagen, der dog er blevet hulmursisoleret med papiruld for 10 år siden af mig.
Væggen består af en gasbeton(inde)-hulmursisolering-røde murstenvæg (ude)

Men men som jeg kan læse mig frem til, er det en ren invitation til skimmel, da temperaturen bag skabet er lige nu mellem 12.5 og 15 grader med en luftfugtighed i rummet på under 50 og ofte under 45 i løbet af dagen, grundet varme og konstant brug af 1-rums genvindingsventilator som lige er at op for netop at undgå højt luftfugtighed. Dette har hjulpet gevaldigt.

Rummet er 12kvm og skabet fylder 3 meter i bredden og 60 cm i dybden. ( se billede)
1 cm luft bag skabet grundet listen ved gulvet. 
1 cm luft hele vejen rundt, da IKEA havde lige nøjagtigt dette skab for maximal udnyttelse. 

Spørgsmål.

Bør jeg være bekymret??????
Hvis ja:
Hvilke tiltag bør jeg så tage???
Nogen nævner : Wediplader??
Andre foreslår den færdige pakke med varmvægs-plader fra jemogfix. den foretrækker jeg umiddelbart selv.
Andre den traditionelle løsning med Rockuld med skillevæg.

Kom frisk med jeres klogskab og erfaringer. Jeg lapper det i mig som en knægt i slikland :-)

Mvh Dennis

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis skabene er nemme at flytte ud, (men det er de jo nok ikke) kan du jo kikke om en 2-3 måneder hvordan det ser ​

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Je_ns

yes det var også min intention :-) 

Det var mere for at kunne nå det inden skimmel brød ud, hvis nogen med mere klogskab og erfaringer mente tiltag skulle gøres :-)

Mvh. Dennis

Hvis skabene er fra IKEA så vil det helt sikkert gå galt. Dem skal man ikke prale af.  
Nå spøg til side. Det er faktisk ret umulig at sige noget konkret om. Hvis alt organisk var fjernet. Tapet og helt rent for tapet klister ville der ikke være så meget at mug / skimmel kan gro i. Desuden kommer det an på kvaliteten af hulmur isolering. 
De står tilsyneladende ind i et hul, så selv om du trækker dem lidt frem så er chancen der stadig for at der kan komme mug. 
Huller med cirkelsav i bagbeklædning nederst og øverst kunne give lidt cirkulation imod væg hver gang låger åbnes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej EV elmand.

Tak for respons. Ja det er jo korrekt at hvis der er tapet, er det en invitation til skimmel med mine vilkår.

Men jeg påtænker her i vinterferien at montere varmvægsplader.
Så burde skabet kunne 'tåle' at stå klods op af væggen.

Måske jeg burde fjerne tapetet før montering af disse varmvægsplader ellers det omsonst?

Mvh Dennis

Man anbefaler at fjerne organisk materiale. Det vil sige tapet og klister ( cellulose lim) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis