Hej LDS
Jeg er ved at lave garage og har indhentet tilbud på el arbejde.
Jeg har mulighed for 63a sikring ind til mig hus. Min stikledning er 4g10mm2.
Fra gravsten til el tavle - 8m
Fra el tavle til garage - 18m
Og har nu fået dette fra elektrikeren. Er dette måden at lave det på??
Tak på forhånd!
Da forsynings kabler til boligen ikke er større en 4x10 mm2, anbefaler jeg ikke at man hæver sikringen til mere end
50A, hvis forsyningskablet er maksimalt 30 m. Dette skal ses i lyset af, at spændingsfaldet i dette tilfælde vil være
1,5%. Det vil sige der er kun 1,5% spændingsfald til resten af installationen, hvis man skal følge anbefalingerne på
de maksimalt 3% til el-installationer som har stikkontakter.
I forhold til forsyning til garagen, anbefaler jeg at man sætter dette kabel på en 25A gruppe i hovedtavlen. Da
spændingsfaldet ellers vil blive forhøjt der ud. For sammen lagt med det spændings fald der kommer fra
stikledningen ind til huset, vil der blive et 2,4% spændings fald ud til denne tavle. Det vil nemlig sige at man fra
denne under tavle maksimalt kan lave et kabel træk på 10 m med en 2,5 mm2 kabel der bliver forsynet af en 16A
gruppe.
Der ud over skal tavle opsættes i garagen, denne tavle vil indeholde disse grupper:
1 stk HPFI 40A 4-polet.
3 stk Automatsikring C 16A 4-polet.
3 stk Automatsikring C 13A 4-polet.
2 stk Automatsikring C 13A 2-polet
CEE-stik lige under tavlen.
Der tages udgangs punkt i, at der er plads til en 25A automatsikring i hoved tavlen.