Tilbud fra elektrikker

Hej LDS

Jeg er ved at lave garage og har indhentet tilbud på el arbejde.

Jeg har mulighed for 63a sikring ind til mig hus. Min stikledning er 4g10mm2.

Fra gravsten til el tavle - 8m
Fra el tavle til garage - 18m

Og har nu fået dette fra elektrikeren. Er dette måden at lave det på??

Tak på forhånd!

Da forsynings kabler til boligen ikke er større en 4x10 mm2, anbefaler jeg ikke at man hæver sikringen til mere end
50A, hvis forsyningskablet er maksimalt 30 m. Dette skal ses i lyset af, at spændingsfaldet i dette tilfælde vil være
1,5%. Det vil sige der er kun 1,5% spændingsfald til resten af installationen, hvis man skal følge anbefalingerne på
de maksimalt 3% til el-installationer som har stikkontakter.
I forhold til forsyning til garagen, anbefaler jeg at man sætter dette kabel på en 25A gruppe i hovedtavlen. Da
spændingsfaldet ellers vil blive forhøjt der ud. For sammen lagt med det spændings fald der kommer fra
stikledningen ind til huset, vil der blive et 2,4% spændings fald ud til denne tavle. Det vil nemlig sige at man fra
denne under tavle maksimalt kan lave et kabel træk på 10 m med en 2,5 mm2 kabel der bliver forsynet af en 16A
gruppe.
Der ud over skal tavle opsættes i garagen, denne tavle vil indeholde disse grupper:
1 stk HPFI 40A 4-polet.
3 stk Automatsikring C 16A 4-polet.
3 stk Automatsikring C 13A 4-polet.
2 stk Automatsikring C 13A 2-polet
CEE-stik lige under tavlen.
Der tages udgangs punkt i, at der er plads til en 25A automatsikring i hoved tavlen.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"denne under tavle maksimalt kan lave et kabel træk på 10 m med en 2,5 mm2 kabel der bliver forsynet af en 16A
gruppe"

Som udgangspunkt skal en 16A gruppe have 4mm2 kabel. Medmindre der foreligger en konkret beregning (afstand, udstyr osv).

Resterende er jeg sikker på andre herinde fra kan svare på.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Det er ret klar og fornuftig tale, men en standard beskrivelse.  50A i stiklednings sikring er oftest ok til almindelig beboelse med værksted, og billader. Der er mange der kører det på 35 A 
Nu er dit forsynings kabel kun 8 m så der er lidt mere at give af hos dig. 
Nu ved vi jo ikke hvad du har i huset, her tænker jeg specielt på elvarme, og der er heller ikke oplyst hvad du ønsker tilsluttet i garage. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis der er som du skriver 18 meter fra tavle til garage, ville det nok være en ide at bruge et 4mm2 kabel, hvis du på et tidspunkt skal have en lader til en elbil..
Det koster jo ikke så meget mere at få lavet nu, men bøvlet og dyrt at lave det om efterfølgende.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar!

Har ikke noget elvarme i huset. Alt er ​fjernvarme

Jeg har selv trukket et ​5g6mm2 fra hus til garage under min indkørsel

Undertavle skal understøtte følgende: Vaskemaskine, tørretumbler, køl/frys, lys generelt(LED), varmepumpe, kraftstik cee, (til byggeplads tavle nu, og senere svejseværk), 16A gruppe til serverskab. Tænker der skal etableres 10stikkontakter på sigt.
6 mm2 er fint. Hvis der så ikke er vaskemaskine, tumbler og varmepumpe i den anden del af huset, så er det overdrevet at hæve stiklednings sikringer. 
Det koster ret mange penge til energi selskabet.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Perfekt. Tak!

Jeg har dog mulighed for op til 63a gratis
dennysgerrige skrev den 14-02-2025 08:35:26

Perfekt. Tak!

Jeg har dog mulighed for op til 63a gratis

Ja så kan det jo lige så godt  udnyttes, hvis installationen kan laves til en fornuftig pris.

Så er der da god mulighed for en kraftig lader til elbil, eller til 2 ladere.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis