Fixe gammel radiator

Hejsa.

Vi har i vores dagligstue en radiator af ældre dato og den er umiddelbart gået i stykker. Selve radiator termostaten er gået helt i stykker og knækket af. Jeg kan se at den lille metal split som normalt skal køre frem og tilbage automatisk ikke længere har denne funktion. Jeg kan trække den ind og ud uden problemer, der er ingen fjedring i den mere hvilket jeg tænker er derfor der kun kommer meget lidt varme i radiatoren som ellers har givet fint varme, tænker den måske har sat sig på en lav indstilling?

Jeg har prøvet at lufte radiatoren ud og sørge for at der er tryk nok på systemet, alle andre radiatorer i hjemmet fungerer fint.

Er der nogen der måske kan fortælle mig hvad der kan være galt og er det noget man selv kan løse eller skal der en VVS’er ud? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville starte med at finde ud af, om der kan fås et nyt termostathoved til ventilen, - synes det ligner en noget gammel model.
Hvis du får ventilen til at virke, så vil der være fuld varme radiatoren indtil du monterer et termostathoved, men du vil dog kunne lukke for varmen ved at klemme stiften i bund med en lille skruetvinge eller evt en strips.

Ventilen kan du sikkert få til at virke igen, ved at slå forsigtigt på stiften, med uendelig mange små slag. Du må ikke trække i den, da du risikerer at hive den helt ud.
Alternativt kan du også skrue den lille pakdåse af, og så trykke med en skruetrækker på ventilen bagved, der kan komme lidt vand ud, så vær klar med en klud.
Personligt har jeg aldrig prøvet at skrue pakdåsen af, da det altid er lykkedes at få fastsiddende ventiler løs, ved blot at slå forsigtigt på dem. (Nogle gange i flere minutter)
djaydjay skrev den 12-02-2025 14:31:21

Jeg ville starte med at finde ud af, om der kan fås et nyt termostathoved til ventilen, - synes det ligner en noget gammel model.
Hvis du får ventilen til at virke, så vil der være fuld varme radiatoren indtil du monterer et termostathoved, men du vil dog kunne lukke for varmen ved at klemme stiften i bund med en lille skruetvinge eller evt en strips.

Ventilen kan du sikkert få til at virke igen, ved at slå forsigtigt på stiften, med uendelig mange små slag. Du må ikke trække i den, da du risikerer at hive den helt ud.
Alternativt kan du også skrue den lille pakdåse af, og så trykke med en skruetrækker på ventilen bagved, der kan komme lidt vand ud, så vær klar med en klud.
Personligt har jeg aldrig prøvet at skrue pakdåsen af, da det altid er lykkedes at få fastsiddende ventiler løs, ved blot at slå forsigtigt på dem. (Nogle gange i flere minutter)

Jeg har en anden termostat jeg kan bruge, men problemet er at den lille metal stift i pakdåsen ikke bevæger sig frem og tilbage automatisk? Men mener du så at det er fordi selve ventilen inde bag pakdåsen sidder fast? Eller misforstår jeg dig? 

Skru pakdåsen af (hold en klud under, der kommer lidt vand). Derefter stikker du et stumpt instrument ind i hullet for at få ventilen åbnet. Når røret bliver varmt er der gennemstrømning, og du kan skrue pakdåsen på igen.
Der er nu fuld gennemstrømning, der kun kan begrænses med en termostat eller som beskrevet med en strip.

fase
Der kan man se, man lærer noget nyt hver dag :-D Jeg har altid været af den overbevisning at det var den lille split i pakdåsen der lavede fjedder funktionen men jeg kan godt se efter at have fjernet pakdåsen det ikke er tilfældet.

Min ventil (bag pakdåsen :-O) sad totalt fast! Så den blev skubbet lidt til og slået lidt på og pludselig kom der en del vand og ventilen sprang ud på plads så nu kan den køre frem og tilbage og med pakdåsen monteret igen virker fjedder funktionen igen og der er varme i radiatoren! Så skal jeg bare have fundet en anden termostat da den som sidder der nu er lånt fra en anden radiator.

Tusind tak for hjælpen!! :-D
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis