Dæmper og korrespondance driller

Hej, jeg har et rum med spots og lampeudtag som kører på samme afbryder, og jeg har to afbrydere, en i hver ende af rummet. Jeg forsøgte at skifte den ene afbryder til en dæmper (billede 1) uden at skifte den anden afbryder (midterste afbryder på billede 2), men nu kan jeg kun justere lyset med dæmperen hvis den anden afbryder uden dæmper er tændt. Hvad kan dette skyldes? Skal jeg have dæmper på begge afbryder før det virker ordentligt, eller hvad er det der gør at korrespondancen ikke virker ordentligt?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En lille tilføjelse: Kan forstå at afbryderen på billede 2 (uden dæmper) skal laves om til et fjedertryk for at korrespondancen kan fungerer
Du har en korrespondance, hvor den brune i billede 2 sikkert er fase.
Begynd med at demontere de to grå og de to sorte i den afbryder, der ikke er dæmper. Altså afbryderen på billede 2. saml de sorte og de grå i hver sin samlemuffe. Vi skal lige have fundet tændledningen.
Tag nu en sort eller grå ud af dæmperen og sæt den sorte eller grå i klemmen med fasen. En ad gangen. Hvilken giver lys i lamperne. 
Fortæl om hvilken ledning, der giver lys i lamperne. 
Hvis der ikke kommer lys i nogen af lamperne, tager du den brune fra dæmperen og slutter til den brune i afbryderen ovenover for at se om det giver lys i lampen.

fase
S. Fabrin skrev den 12-02-2025 13:56:05

Du har en korrespondance, hvor den brune i billede 2 sikkert er fase.
Begynd med at demontere de to grå og de to sorte i den afbryder, der ikke er dæmper. Altså afbryderen på billede 2. saml de sorte og de grå i hver sin samlemuffe. Vi skal lige have fundet tændledningen.
Tag nu en sort eller grå ud af dæmperen og sæt den sorte eller grå i klemmen med fasen. En ad gangen. Hvilken giver lys i lamperne.
Fortæl om hvilken ledning, der giver lys i lamperne.
Hvis der ikke kommer lys i nogen af lamperne, tager du den brune fra dæmperen og slutter til den brune i afbryderen ovenover for at se om det giver lys i lampen.

Hej, er lidt forvirret over den sidste sætning, skal jeg sætte den brune fra dæmperen i afbryderen ovenover på billede 1, som er til et helt andet rum? 

Og når du skriver jeg skal tage de to sorte og to grå i muffer, så antager jeg du tænker på den midterste afbryder på billede 2, som er den der har korrespondance til dæmperen…?
Altså afbryderen på billede 2. saml de sorte og de grå i hver sin samlemuffe. Vi skal lige have fundet tændledningen.
Og når du skriver jeg skal tage de to sorte og to grå i muffer, så antager jeg du tænker på den midterste afbryder på billede 2, som er den der har korrespondance til dæmperen…?

Ja, det er rigtigt forstået. 

Hej, er lidt forvirret over den sidste sætning, skal jeg sætte den brune fra dæmperen i afbryderen ovenover på billede 1, som er til et helt andet rum?
At afbryderen hører til et andet rum er ligegyldigt. Du skal bare bruge fasen, for at se om den brune i dæmperen tænder noget lys.

fase
Annonce
Den brune bør vel tænde lyset, da den sad i fasen i afbryderen der sad der før jeg skiftede den ud med dæmperen…? Jeg skal vel også have fjederaftryk på den afbryder som ikke er dæmperen (som jeg har forstået det ihvertfald)?
At den sad i fasen kan betyde, at den var tændledning i korrespondancen. 
Prøv nu at gøre det, jeg har anbefalet, og fortæl resultatet.
Derefter finder vi ud af om det er fasen eller tændledning og fortsætter derfra.

fase
Ok, prøvede lige noget andet først: satte fjeder i afbryderen uden dæmper og tilsluttede dæmperen som vist på billedet (hvis den grå og sorte sad omvendt var der ingen forbindelse til lamperne): dette resulterede i at jeg kan tænde og slukke på afbryderen uden dæmper og kan dæmpe på dæmpere, men kan ikke tænde og slukke på dæmper afbryderen…!?
Det der er galt er at lampeledning ikke må være monteret i afbryder med fjeder. Derfor prøver vi ofte at guide folk i små step da der ellers skal gættes alt for mange scenarier igennem. Nu skal vi vide om det er grå eller sort der er lampeledning-
Du tager de grå ud af afbryder med fjeder, og samler dem i muffe. Det samme gør du med de sorte
Og du så tager den grå ud af dæmperen og sætter muffe på den. 
Så bør du kunne tænde, slukke og dæmpe på selve lysdæmperen. 
Er det IKKE tilfældet så monterer du den grå i dæmper og den sorte i en muffe.
Ok så virker den del.
Når vi hører resultatet kommer der råd om hvordan afbryder med fjeder skal monteres.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej, jeg fandt ud af det til sidst, i dæmperen skulle den grå i indgangen med den lodrette pil og den sorte i indgangen med sløjfen. På den anden afbryder muffede jeg de to grå, og satte de to brune faser der hvor de to grå havde siddet og så selvfølgelig en fjeddr i afbryderen, så virkede korrespondancen smukt!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis