Montering af lampe - 1 ledning

Efter at være flyttet, skal jeg atter til at sætte lamper op. Ved de tidligere steder, har det været meget ligetil, da der var både brune og blå ledninger.

Ved det nye sted, er der dog ingen farver men blot to ledninger, som ligner hinanden. Er det blot den ene som skal tilsluttes på samme vis som en brun ledning? Eller skal jeg have fat i de professionelle?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er ledningerne efterladt sådan fra tidligere ejer / lejer? Det er ikke i orden. Der skulle som minimum have været monteret et par samlemuffer.
Du monterer dine 2 ledningsender til de 2 ledninger i loftet. Så virker det sikkert.

Søren O
Søren O skrev den 11-02-2025 18:18:46

Er ledningerne efterladt sådan fra tidligere ejer / lejer? Det er ikke i orden. Der skulle som minimum have været monteret et par samlemuffer.
Du monterer dine 2 ledningsender til de 2 ledninger i loftet. Så virker det sikkert.

Tak, det blev desværre efterladt uden muffer eller andet.

Tænker ikke at det gør, at min lampe faktisk har en blå og brun ledning, mens begge ledninger her ligner hinanden. Vil jeg evt tjekke om de to ledninger er brun/blå vha noget udstyr?
Strøm er ligeglad med ledningsfarve, så du tilslutter dem blot som beskrevet. I en helt normal installation er det også ligegyldigt om du bytter om på den brune og den blå på lampeledningen.

Søren O
Det svarer til hvis får vendt stikproppen når du sætter støvsuger til. Den suger alligevel på samme måde. 
Der kommer ikke støv ud eller noget andet  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Husk at lampen må ikke hænge i samlemufferne. De viste ledninger må ikke bære vægten af en lampe. Der skal være en krog eller noget andet som tager vægten fra lampen.
Og det kan dækkes af den roset som oftest følger med pendler.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis