Bedste opbygning af hurtigreagerende gulvvarme ovenpå eksisterende lecadæk over opvarmet kælder?

Vi skal til at renovere vores 1½ plans 70'er hus med opvarmet kælder. 
Vi vil gerne etablere gulvvarme i stueplan. Gulvbelægning -bliver både klinker (entré og køkken) og trægulv (stue og værelser). 

I dag ligger det eksisterende trægulv på strøer, som ligger på et 20 cm lecadæk. Derudover ligger der klinker i entréen, som jeg tror ligger på et støbt betondæk (kun lokalt i entré). Der er 8 cm fra lecadækket og op til gulvets overflade. Dette mål vil vi gerne fastholde, af hensyn til døre, trappe m.m. Antaget at vores fremtidige gulvbelægning (hhv. trægulv og klinker+fliseklæb) fylder 1,5 cm efterlader det os med 6,5 cm til gulvvarme og fast underlag. 

Jeg vil gerne etablere en let konstruktion med hurtigreagerende gulvvarme - bl.a. for at sikre at at jeg ikke belaster lecadækket mere end hvad det kan holde til, og også for at undgå at lave en kuldebro fra lecadækket og ud til sokkel/kældervæg. Jeg har selv tænkt på følgende opbygning (jf. BEWIs brochure om gulvvarmeplader https://bewi.com/products/bewi-gulvvarmeplade?lang=da):
  • 15 mm gulv (trægulv+gulvpap eller klinker+fliseklæb)
  • 10 mm flydespartel
  • 25 mm EPS sporplade m. gulvvarme
  • 30 mm EPS trykstyrke 250
Jeg er dog bekymret for om overfladen af lecadækket er plant nok, til at kunne udlægge EPS direkte ovenpå - og om jeg vil komme til at opleve nogen lydgener fra EPS lagene? Vil det evt. være bedre at rette lecadækket med flydespartel og evt. droppe det nederste lag EPS?

Hvad har panelet af gode forslag og erfaringer? :-) 

Hvis der evt. er håndværkere i Østjylland (Ry) som har erfaring indenfor dette område, så er jeg interesseret i et samarbejde. 

Mvh. Christian
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også