Forklaring/hjælp gulvvarmesystem

Hej

Har overtaget et hus fra  2013 med gulvvarme og har ingen forstand på teknikken i teknikskabet. Kan nogen forklare mig hvad jeg skal være opmærksom på og hvordan det virker ud fra et par sparsomme billeder nedenfor.

1. Antager den sorte klods er cirkulationspumpe. Lyder i 3 felt. Er det ok? Indstiller man den efter årstid?

2. Der er en termostat (rund). Står på ca 4,5. Hvad er det?

3. Gulvvarmen virker fint. Men når det kører, typisk aften og nat, kommer der en del tikkeri fra teknikskabet. Måske pumpen? Er det normalt?

4. Er der en shunt? Og hvor sidder den?

5. Skal man fylde vand på anlægget og er der anden vigtig vedligehold?

Ps. Huset er med fjernvarme. 

Lmchm
Hej Har overtaget et hus fra  2013 med gulvvarme... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er også, som jeg husker det🙂

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

​Og hvad husker du? Auto adapt eller en af de andre ?

Lmchm
Har fået ny pumpe alpha 2 15-60 130 model e.

Det giver mig to nye spørgsmål:

1. Pumpen og dens display slukkes fuldstændigt når der ikke kaldes på varme fra gulvvarmens rumtermostater. Er det normalt? Tænker at sommer perioden vil betyde at pumpen er slukket i lang tid og i vinterperioden tænder og slukker den dagligt. Kan se strømkabler går ind i min ahc9000. 

2. Vvs manden indstillede pumpen til auto adapt men manual siger at gulvvarme skal stå til CP 1 CP2 eller CP3. Hvem har ret?

Lmchm
på det første spørgsmål kan der svares ja. Det er helt normale. I Styringen er der et relæ som simpelthen afbryder for strømmen til pumpen når alle Telestater er lukkede, altså ingen varmebehov. 
Der er slet ingen problemer i at den tænder og slukker flere gange daglig. Om sommeren kan den så være slukket i flere måneder, det kan risikere at den så sætter sig fast. For at imødegå dette er der indeholdt i styringen at den startes op 5 - 10 minutter ca. hver måned. 
Det ndet spørgsmål er jeg ikke ekspert i. Men jeg ville følge anvisningen i manual. Først stille den på CP1 og hvis du fryser så CP 2. ( eller CP3 hvis det stadig ikek giver nok nok med 2. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar erik

Lmchm
Annonce
Har også fået skiftet fjernvarme termostaten til en ny af samme type. En wavin. Se billede. Den nye termostat giver et klik når jeg kører fra 1 og henover 2. Det gjorde den gamle ikke. Er det normalt? Jeg er med på låse mekanismen men den blokerer ved ca. 4-4,5. Så det har ikke med den at gøre og den glider fint videre fra 1-2 men man kan nærmest hører et klik. 

Lmchm
Der er ingen grund til det klik. Det er ikke en on/off styring. Så bare få den monteret og se om den virker bedre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Den er monteret og virker bedre. Det klikker bare når man passerer 2. En fjederlyd. Tænkte at det måske er en defekt. Sikkert ubetydeligt. Den står på 3,5 nu. 

Lmchm
Hej igen.

Min VVSer har nu opgivet at finde ud af hvorfor min gulvvarme anlæg tikker relativt højlydt, når gulvarmen kører. Det er primært når flere end 2-3 rum kalder på varme - cirkulationspumpe, kegleventil og den blå termostat er alle skiftet og helt nye, hvilket ikke har hjulpet.

Lmchm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis