Forklaring/hjælp gulvvarmesystem

Hej

Har overtaget et hus fra  2013 med gulvvarme og har ingen forstand på teknikken i teknikskabet. Kan nogen forklare mig hvad jeg skal være opmærksom på og hvordan det virker ud fra et par sparsomme billeder nedenfor.

1. Antager den sorte klods er cirkulationspumpe. Lyder i 3 felt. Er det ok? Indstiller man den efter årstid?

2. Der er en termostat (rund). Står på ca 4,5. Hvad er det?

3. Gulvvarmen virker fint. Men når det kører, typisk aften og nat, kommer der en del tikkeri fra teknikskabet. Måske pumpen? Er det normalt?

4. Er der en shunt? Og hvor sidder den?

5. Skal man fylde vand på anlægget og er der anden vigtig vedligehold?

Ps. Huset er med fjernvarme. 

Lmchm
Hej Har overtaget et hus fra  2013 med gulvvarme... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så har tidligere ejer ret   og du må skrue lidt op igen. ​

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Kan termostaten være slidt siden den skal op på næsten 5. ?

Cirkulationspumpe lyder jo også presset (video vedlagt) og det hele er ca. 10 år.

Lmchm
Der er sådan set ligegyldig hvad termostat står på, det drejer sig om at temperaturen på blandesløjfen skal være ca. 28 - 30 grader. måske lidt højere om vinteren. Jeg ser på dine sidste billeder at den står på 24 grader. Mon ikke det er medens termostaten var skruet ned. Det tyder på at termostaten virker. 
Igen med cirkulations pumpe, prøv at skrue lidt op eller ned og se om det hjælper på tikkeriet. Du kan altid komme tilbage til det samme og der sker ikke noget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak igen

Temperaturen står ret konstant på 24 det lille termometer på røret. Det er mens den blå termostat står på knap 5. 

Lmchm
Stiften sidder fast ellers ny føler ,det kapillærrør ser også en smule mishandlet ud.
Annonce
Johnm: Er det den blå termostat du mener eventuelt skal skiftes?

Lmchm
Det læser jeg det som. 
Men start med at afmontere den, og se om palen indenunder kan gå ind og ud, problemfrit. 
Vær lidt forsigtig, den kan knække hvis du er hård ved den (det blå og hvide plast) det gjorde min, og den var overraskende dyr, faktisk! 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Lige præcis og den føler temperatur gennem det der ligner ståltråd der er en føler i enden. 
Tænker ikke jeg selv vil afmontere noget. Har bestilt vvs til næste uge. Tak for svar. 

Lmchm
VVS-mand har nu skiftet cirkulationspumpen til Grundfos Alpha 2 15-60 130 model E.

Han har sat indstillingen på "Auto adapt" men så vidt kan læse bør den stå på Konstanttrykkurve CP1, CP2 eller CP3. Da det er ​gulvarme..

Er der noget jeg misforstår? 

Lmchm
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis