Forklaring/hjælp gulvvarmesystem

Hej

Har overtaget et hus fra  2013 med gulvvarme og har ingen forstand på teknikken i teknikskabet. Kan nogen forklare mig hvad jeg skal være opmærksom på og hvordan det virker ud fra et par sparsomme billeder nedenfor.

1. Antager den sorte klods er cirkulationspumpe. Lyder i 3 felt. Er det ok? Indstiller man den efter årstid?

2. Der er en termostat (rund). Står på ca 4,5. Hvad er det?

3. Gulvvarmen virker fint. Men når det kører, typisk aften og nat, kommer der en del tikkeri fra teknikskabet. Måske pumpen? Er det normalt?

4. Er der en shunt? Og hvor sidder den?

5. Skal man fylde vand på anlægget og er der anden vigtig vedligehold?

Ps. Huset er med fjernvarme. 

Lmchm
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Første billede viser termostat men også en del af de "motorer" som åbner og lukker til de enkelte rum. De kaldes telestater og styres fra den boks hvor ledninger på hen. Hele anlægget kaldes blandesløjfe. Det kommer af at der blandes lidt varm vand ind i systemet hele tiden. Det styres af den termostat som står på 4,5
På det andet billede ses termostaten. Den regulerer temperaturen i hele gulvvarme systemet vi kalder det blandetemperaturen. Den synes jeg står rigelig højt. 
Tredje billede viser pumpen. Den står fint i midten.
Når din dit rumtermostat kalder på varme, skifter en lampe på styringen til rød, og toppen af telestat kryber op, og det ses som en hvid ring. Så er der åbnet for varme i det rum. Det er en fordel at der er åbnet så længe som muligt, og det kan du opnå ved at skrue blande temperaturen. Så vil der kaldes på varme det mest af tiden og dine gulve vil være lune hele døgnet. Jeg vil foreslå 3,5 i stedet men det skal du forsøge dig lidt frem med. Hvis du fryser i et rum, så må den hæves lidt. Det er altså noget man skruer lidt på forår og efterår. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for fin beskrivelse (EV elmand). Det med rumfølere og propperne er forstået:-)

Det giver dog lige et par tillægsspørgsmål. 

1. Den blå termostat, som er vist på de to første billeder er en og samme termostat. Den står på 4,5, næsten 5. Er det den jeg skal prøve at dreje ned på 3,5? Kan det skade anlæg,rør eller gulve at den står så højt? Tænker at tidligere ejer har sat den så højt af en grund - så jeg er påpasselig med at ændre derpå. 

2. Angående pumpen, så lyser den i tredje felt på højre siden af "power" - når jeg ser i manualen betyder det vist at pumpen er indstillet til "CP1 Laveste konstanttrykkurv" - lyder det som en fornuftig indstilling?

3. Er det normalt at kunne høre tikkeri fra pumpen eller området deromking, når systemet kører fx om natten? 

4. Skal man fylde vand på anlægget, udlufte systemet eller er der anden vigtig vedligehold?

Takker på forhånd og beklager min uvidenhed. 

Lmchm
Ja den blå termostat kan stilles lavere uden problemer. Det vil give bedre komfort. Det eneste der sker hvis den komme for langt ned er at du fryser. 
Pumpe står ok, 
Der er jo nogle relæer i styring som måske kan høres. Men mine ører kan i hvert fald ikke
For at kunne svare på det med vand på systemet, må jeg vide om det er direkte eller indirekte fjernvarme. Det kan man kun se med et billede på mere afstand. 
Direkte fjernvare så skal du ikke lukke vand på. 

Tak EV elmand

Jeg har netop talt med sælger af huset som oplyser at han sætter den blå termostat på knap 5 om vinteren og skruer ned til omkring 3-4 om sommeren. Lyder det korrekt? Han nævner desuden at termostaten skal stå lidt højere når den ikke er "ny" - den er jo nok ca. 10 år gammel.

Han siger desuden at at der ikke skal fyldes vand på da det er et "lukket system".

Angående tikkeriet så kan det tydeligt høres i bryggerset. Det tikker konstant mens gulvarmen kører og stopper når alle rum er opvarmet til ønsket temperatur. 

Lmchm
Fandt lige en video (en andens) der har en lyd præcis ligesom vores... 

Larmende gulvvarme : r/selvgjortvelgjort

Lmchm
Annonce
Det er fint at spørge sælger af huset. Oplysninger om termostat indstilling er hans erfaring, medens jeg synes du skal høste dine egne erfaring. Så skrue lidt ned og mærk om du fryser. 
Alle varmeanlæg er lukkede systemer. Forskellen er om der er varmeveksler, så det er dit eget lukkede system eller direkte fjernvarme så det er hele fjernvarme systemet i postnummer 8464. 

Ok. Der er varmeveksler. Er dog ret sikker på at den 10 år gamle pumpe er ved at være slidt. Den lyder som på videoen så jeg bestiller vvs’ere til gennemgang. 

Lmchm
Så har jeg skruet termostaten ned. Lige under 4. 
Her lidt billeder fra teknikskabet og en video af tikkeriet. (Lyder voldsommere på video)

Kan du fra billederne sige hvad det er for en installation? Direkte/inddirekte fjernvarme? Behovet for at fylde vand på? Er der en trykmåler?

Lmchm
Tror i øvrigt det er direkte fjernvarme - så vidt jeg kan læse mig til. 

Lmchm
Når jeg sætter ventilen ned på 4 kan varmen ikke opretholdes i rummene. 

Lmchm
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis