Tilslutning af nyt komfur

Hej alle,

Jeg har købt et nyt komfur og skal have tilsluttet det.

Billede 1 & 2 er ledningerne fra det gamle komfur der stadig sidder i væggen.

Billede 3 er ledningen fra det nye komfur

Billede 4 er det nye komfur hvor ledningerne allerede sad i.

Billede 5 er produktinformation på det nye komfur.

Er der nogle der kan hjælpe med at få tilsluttet det nye komfur? På forhånd tak!

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den ledning komfuret er monteret med dur ikke i DK - den er til 230V en fase - i DK skal der sidde en sikring på max 16A på en sådan forbindelse - dvs max 3680W - komfuret bruger op til 10000W - det vil virke indtil du skruer op for for meget.
Det skal forbindes efter 400V -3N  -3 faser - hvis du vil bruge ovn og alle kogeplader samtidigt.

Du begynder med at demontere kablet i det ny komfur. Der er for få ledere i kablet.
Dernæst tager du kablet fra det gamle komfur og monterer brun i 1, grå i 2 og en lus/forbindelse mellem 2 og 3.
Den blå forbindes til 4 og en lus til 5. 
Gulgrøn forbindes til PE.

fase
S. Fabrin skrev den 10-02-2025 20:36:38

Du begynder med at demontere kablet i det ny komfur. Der er for få ledere i kablet.
Dernæst tager du kablet fra det gamle komfur og monterer brun i 1, grå i 2 og en lus/forbindelse mellem 2 og 3.
Den blå forbindes til 4 og en lus til 5. 
Gulgrøn forbindes til PE.

Så vidt jeg kan se er det gamle tilsluttet med 3 faser (den sorte ligger inde bagved), så det nye kan da også liges godt blive tilsluttet med 3.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Væk med kablet i det nye komfur, og brugt kablet fra det gamle. Når du har 3 faser Nul og jord, så er det den tegnimg du skal bruge. Her er farver også markeret.
Husk at de lus (stumper kobber) der sidder imellem 1-2-3 skal væk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Så vidt jeg kan se er det gamle tilsluttet med 3 faser (den sorte ligger inde bagved), så det nye kan da også liges godt blive tilsluttet med 3.
Det har du ret i. 

fase
Annonce
Hej alle,

Mange tak for jeres svar.

Jeg har nu forbundet det som på billedet nederst til venstre på diagrammet (400 V 3N~).

Dog vil komfuret kun have tre kogeplader tændt på samme tid og ovnen tænder slet ikke.

Nogle råd?

På forhånd tak.
Mangler du ikke en lus
Mellem 4 og 5?
Ja det fremgår tydeligt at tilslutningsdiagrammet at der skal en lus mellem 4 og 5
Så virker alle delene.
Når kogepladerne er tændt, så tænder og slukker de af sig selv en gang i mellem. Er det rigtig forstået at det bare er sådan induktionsplader virker?
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis