Robotplæneklipper og kantbånd

Hej.
Skal have anlagt fliser op til græsplæne og i den forb. vil jeg gerne have opsat kantbånd mell. plæne og fliser, så græsset ikke breder sig til fugerne mell. fliserne.
Idet jeg har tænkt, at investere i en robotplæneklipper, vil jeg høre om nogen har erfaring med, hvordan en sådan går i spænd med kantbånd og noget man skal tage højde for? 
Kan robotplæneklipperen køre over et 2 cm højt kantbånd?
Og kan den klippe helt ind til kantbåndet? Ville I lægge "guiden" til robotten under fliserne, så den derved ville kunne køre over kantbåndet og ud på fliserne - eller hvordan ville I gribe det an?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Generelt er robotplæneklipperne ikke lavet til at køre over noget som stikker op af græsset. Så medmindre det er en robotplæneklipper der er specielt lavet til det, vil det sikkert give problemer at køre over kantbåndet. Hvor tæt den kan klippe på et kantbånd uden at kører over det, vil være forskelligt fra maskine til maskine. Men det vil nok i alle tilfælde være noget, hvor der er efterbearbejde med en græstrimmer.

Selv har jeg kun erfaring med Navimows i-serie. Der ville jeg aldrig bruge kantbånd. Jeg kan for hver strækning bestemme, om den skal køre med begge hjulsæt på græsset eller det ene i bedet. Hvor beplantningen tillader det, kører jeg med det ene sæt i bedet, da det giver mindst trimme arbejde.

Måske har andre erfaringer med robotplæneklipper der egner sig til kantbånd. Men generelt vil jeg mene at de to ting hører sammen.

Hvad med at lave en kantsikring af jordfugtet beton når du lægger fliserne.
Den skråner væk fra fliserne, sikrer at de ikke skrider ud med tiden og græsset gror ikke forbi
Har ingen erfaring med robotklippere, men der findes jo mange forskellige, også gps styrede der ikke bruger kanttråd.

Jeg har brugt kantbånd i bed med skærver samt ved fliser, det stak ca 1 cm over græsset, men græsplænen hæver sig jo hurtigt så nu ligger det lidt under, ved fliserne ligger kantbåndet lige lidt lavere end fliserne, det holder rimelig effektivt græsset fra at brede sig.
Jeg brugte noget 3-4 mm tykt og 150 mm højt kantbånd..

Her inden der er fyldt op og lagt fliser..

Vi prøver igen, i morgen --
Når du sætter kantbånd, skal du passe på at den ikke bliver så høj, at sikkerhedsskjoldet på robotklipperen lige løftes, fordi så stopper den og skal startes på ny.
Silas: Kan godt se effektiviteten i det, men synes bare, at man låser sig selv fast, hvis man en dag vil ændre på forholdene, gør man ikke?

je_ns, jhb: Hvad tænker I, ville kantbånd 2 cm over græskant være passende?
Annonce
Kender ikke noget til robotter,men tænker 2 cm er i overkanten, men græsplænen hæver sig stille og roligt, så skal du ikke have en robotklipper de første par år er det måske ok?

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg plejer at bruge stolpebeton med en smule eller ingen vand i ( hvis jorden er fugtig), og så når det er lagt sprayer jeg med en haveslange.
Det gør betonen så tilps “dårlig” at jeg sagtens med en mukkert har kunnet slå hul på kanten ved en udvidelse, samtidig med at det holder fliserne på plads når havetraktoren kører på kanten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis