Bundrem på gammelt fundament

Hej, 

Jeg har fjernet et gammelt, muret hønsehus, som stod op ad en bygning. Jeg har beholdt det udmærkede fundament, da jeg nu agter at lave et brændeskur på dette. Jeg har desuden behold den ene mur, så der skal bygges en side og en front.

Byggeplanen er klar, men der er én ting, jeg ikke helt kan blive enig med mig selv om, er bedst, da begge typer findes. Bundrem:

1. Montere bundrem af trykimprægneret træ (fx 95x45) direkte på fundament med en strimmel murpap imellem.

2. Bore og sætte sko i ankermasse i fundamentet og lægge bundrem deri.

1 er jo nemmest og hurtigst, men 2 er jo nok bedre i forhold til fugt. 2 har jeg også benyttet til en overdækning, jeg har lavet, hvor der var et gammelt staldgulv af beton. Her er det så bare stolper i sko og ikke en rem.

Jeg har vedhæftet et billede af fundamentet.

Hvad ville I kloge, erfarne folk gøre?

Og ja, træet er naturligvis håndkløvet, så man kan få varmen to gange:) 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som dit forslag nr. 1 og så fastgøre remmen, enten med karmdybler, eller gevindstænger og limanker.

Var det mig ville jeg bruge karmddybler, de er nemme at bruge, man bore først hul i træet, så ligger man det hvor det skal være, og så bore man ned i de forborede huller med et betonbor, og fjerne det været borestøv og montere pluksen.

(Du kan fint samle, skelettet først og så sætte det på plads, og skrue det fast. )

Vi prøver igen, i morgen --
Du har jo en fin lige kant at montere din bundrem på, så det ligger lige til højrebenet.

Murpap, rem og så fastgøres med limankre eller ekspansionsbolte.

Karmdyblerne som jens foreslår er, selvom de er nemme at bruge, alt for dyre, og ikke til udendørs brug.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 10-02-2025 13:39:48

Karmdyblerne som jens foreslår er, selvom de er nemme at bruge, alt for dyre, og ikke til udendørs brug.

Karmdyblerne er nu ret godt beskyttet, på ingen måde dårligere end træskruer, det er jo kun hovedet der er ubeskyttet, jeg har fjernet nogle i et skur der var + 25 år gamle de fejlede ikke det mindste.

Dyrt 6 stk for 90 kr, og det er rigeligt til det skur..
Limanker og gevindstænger bliver sandsynligvis dyre, og expantionsbolte er nu heller ikke billige...

Jeg er enig, men mener der bør være en klods an olieret træ er eller lignende under den trykkede
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
tbox skrev den 10-02-2025 16:50:21

Jeg er enig, men mener der bør være en klods an olieret træ er eller lignende under den trykkede

Det er derfor man ligger murpap mellem fundament og rem. En trykimpregneret klods vil heller ikke kune holde ret længe.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Tak for det, venner. Jeg går videre med løsning 1.

Men sig mig, bare af nysgerrighed, almindelige karmskruer kan ikke bruges, når nu karmdybler kan? 

Jeg er med på, at de ikke trækker emner sammen, men bare holder dem fast. 

Er det, fordi det er beton, hvor de ikke kan "gnave" ordentligt som i mursten?

je_ns skrev den 10-02-2025 16:12:39

Superdiy skrev den 10-02-2025 13:39:48

Karmdyblerne er nu ret godt beskyttet, på ingen måde dårligere end træskruer, det er jo kun hovedet der er ubeskyttet, jeg har fjernet nogle i et skur der var + 25 år gamle de fejlede ikke det mindste.

Dyrt 6 stk for 90 kr, og det er rigeligt til det skur..
Limanker og gevindstænger bliver sandsynligvis dyre, og expantionsbolte er nu heller ikke billige...

Istedetfor karmdybler, et boret hul og et stykke gevind jern med en møtrik og lidt silikone i huldet kan også holde en del
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
NytHus1000SpørgsmålBraceYourselves skrev den 10-02-2025 19:13:20

Men sig mig, bare af nysgerrighed, almindelige karmskruer kan ikke bruges, når nu karmdybler kan?

Jeg er med på, at de ikke trækker emner sammen, men bare holder dem fast.

Er det, fordi det er beton, hvor de ikke kan "gnave" ordentligt som i mursten?

Du kan sagtens bruge karmskruer, hvis du vælger dem med et lille hoved, brug evt en spændskive og bor for i træet, så trækker karmskruen træet ned mod betonen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis