Hjælp til fliselægning ved yderdør

Hej lav-det-selv

Jeg har en hovedpine jeg håber i kan hjælpe mig af med.

I vores nye tilbygning er der lavet radonspærre som er trukket ud under ydervæggen og derfor også under yderdøren. 

Nu skal jeg til at udlægge flydespartel (ca. 1.5 cm) hvor der efterfølgende skal lægges fliser på. 

Jeg er i tvivl om jeg bare kan støbe ud over radonspærren/kantisoleringen, eller om støbningen vil knække fordi der ikke er fast underlag?

Har i nogen gode ideer? 

Mv Rasmus 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bonus info. Der skal lægges gulvfliser på 60x60 cm når gulvet er støbt
Du nivellerer blot ud over det bløde og så vil fliser kunne holde. Mit øjenmål siger at 1,5 cm spartel + fliselim og flisetykkelse er lovlig meget der. Det skal vel ikke gå til toppen af dørtrin.?
Husk at understøtte dørtrin midt på, ellers vil den give sig og det vil så revne ved flisekant. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Er der en sokkel  under de sidste 10 cm?
ev elmand skrev den 08-02-2025 14:07:31

Du nivellerer blot ud over det bløde og så vil fliser kunne holde. Mit øjenmål siger at 1,5 cm spartel + fliselim og flisetykkelse er lovlig meget der. Det skal vel ikke gå til toppen af dørtrin.?
Husk at understøtte dørtrin midt på, ellers vil den give sig og det vil så revne ved flisekant. 
Ja du har ret, 1.5 cm spartel er måske lige i overkanten. Der er lige omkring 2,5 cm til underside dørtrin, så der ender nok med at vi lægger ca 1 cm spartel på. Filen er 6 mm tyk. 

Dørtrinnet er understøttet 👍

Tak for dit input, der gir mig lidt ro i maven. 

johnm skrev den 08-02-2025 14:31:49

Er der en sokkel  under de sidste 10 cm?

Ja der er sokkel under dørtrinnet. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også