Maling af køkkenfronter

Vi har et køkken, som vi egentlig er ret glade for og vi kunne derfor godt tænke os at give køkkenet endnu en omgang maling. Skuffefronter og låger har før været monteret med folie, men det krøllede sammen efter ca. 10 år, hvor der var varmepåvirkning. Vi hev alt folien af og sleb MDF fronterne og gav det herefter 2 lag maling glans 10 - almindelig akrylmaling, så vidt jeg husker. Det blev flot, men overfladen blev også lidt numbret og malingen er flere steder skallet af, der hvor man f.eks. tager fat i grebene.

Vi kommer nok til at slibe det ned igen, men hvilken mailng skal man bruge, så det holder? Jeg tænker, at glans 10 har været alt for lavt og at vi nok skal op i minimum en glas 40 eller derover. Og kan man få en specialmaling, hvor der er et indhold i, der gør af malingen er speciel modstandsdygtig?

Jeg havde også overvejet af sprøjtemale fronterne, men jeg har hørt, at man kan få et lige så godt resultat, hvis blot man bruger en rigtig god pensel?

Og til orientering kan det ikke lade sig ​gøre at få nye fronter til køkkenet fra f.eks. Ikea, da mange af fronterne har nogle ret specielle mål desværre.

Gode råd er velkomne  
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge glans 80 eller højere, da glansen en vis grad afgører hvor slidstærkt det er.
Men grundarbejdet er det altafgørende.
Slib ned til fast bund, og brug en grunder i flere tynde lag med mellemslibning. Så top maling i 2-3 lag, igen med mellemslibning.

Gå efter maling der er beregnet til træværk (paneler/døre mm) og en grunder der spiller sammen (samme mærke) med top malingen.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 08-02-2025 12:49:30

Jeg ville vælge glans 80 eller højere, da glansen en vis grad afgører hvor slidstærkt det er.
Men grundarbejdet er det altafgørende.
Slib ned til fast bund, og brug en grunder i flere tynde lag med mellemslibning. Så top maling i 2-3 lag, igen med mellemslibning.

Gå efter maling der er beregnet til træværk (paneler/døre mm) og en grunder der spiller sammen (samme mærke) med top malingen.  

 Det lyder som en meget god plan. Tak for det. Kan jeg bruge en lille skumrulle til påføring eller skal det gøres med en pensel? (Det skal jo bruges pensel alligevel i selve udfræsningerne). 

Jeg har tidligere brugt rulle i mohair, og det giver en rimelig flot overflade. Jeg synes skumruller efterlader flere bobler i overfladen...  
Du kan jo bruge en rulle, og så "rette" overfladen med en pensel bagefter i den våde maling.  

Jeg går ud fra du afmontere lågerne, så du arbejder på dem liggende?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 08-02-2025 13:22:04

Jeg har tidligere brugt rulle i mohair, og det giver en rimelig flot overflade. Jeg synes skumruller efterlader flere bobler i overfladen...  
Du kan jo bruge en rulle, og så "rette" overfladen med en pensel bagefter i den våde maling.  

Jeg går ud fra du afmontere lågerne, så du arbejder på dem liggende?

 Ja, hvis jeg kan få forstykkerne af. De sidder med et specielt låsesystem. Sidste gang mailede vi dem imens de sad på, men det er nok bedste at få afmonteret dem, så de ligger vandret. Det bliver dog lidt svært med soklen og skabssiderne osv.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også