Hvilke typer kabler til hvidevarer i køkken? (vaskemaskine, opvaskemaskine, induktionsplade, ovn)

Hej alle,

Jeg er i gang med at forberede et nyt køkken og skal føre kabler til vaskemaskine, opvaskemaskine, induktionsplade og ovn. Jeg skal ikke selv installere apparaterne, men jeg har hørt, at jeg godt selv kan føre kablerne hen til de rigtige steder, når jeg laver gulvet.

Jeg vil gerne vide, om det er korrekt, at én 5G2.5 (femleder) ledning til både vaskemaskine og opvaskemaskine, samt én 5G2.5 ledning til induktionspladen og ovnen, er tilstrækkeligt? Jeg tænker, det vil være nemt at bruge samme type kabel til alle apparaterne, så jeg kan købe mindre.

Er der noget, jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak for hjælpen!
Mvh
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
3X1,5¤ til vaskemaskine og opvaskeren ..............hvis induktionspladen og ovn ikke er sammen . så kan du måske nøjes med  2 kabler 5X1,5¤ 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Med de nye regler må 1,5 mm2 kabel kun sikres med 10 A så det vil være for lille.
Der er utallige eksempler på at gds folk har trukket kabler, og så er det i sidste ende ikke gjort som elektriker ville have gjort, og på den måde en ommer.
Så aftal med din elektriker hvordan de skal trækkes. ​Når du har en tegning så er det nemt at skitsere det der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du skal bare trække 5x2,5 mm2 kabel til begge installationer. Det har ingen betydning om dimensionen er større end den sikring, du vil sikre med. 2,5 mm2 må umiddelbart sikres med 13A. Om det må sikres med 16A, kommer an på hvordan det oplægges. Her tænkes på bl.a. afkølingsforhold. 

fase

defrag skrev den 07-02-2025 20:41:05

Hej alle,

Jeg er i gang med at forberede et nyt køkken og skal føre kabler til vaskemaskine, opvaskemaskine, induktionsplade og ovn. Jeg skal ikke selv installere apparaterne, men jeg har hørt, at jeg godt selv kan føre kablerne hen til de rigtige steder, når jeg laver gulvet.

Jeg vil gerne vide, om det er korrekt, at én 5G2.5 (femleder) ledning til både vaskemaskine og opvaskemaskine, samt én 5G2.5 ledning til induktionspladen og ovnen, er tilstrækkeligt? Jeg tænker, det vil være nemt at bruge samme type kabel til alle apparaterne, så jeg kan købe mindre.

Er der noget, jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak for hjælpen!
Mvh

Du må ikke selv trække kabler til fast installation. Det er autorisationskrævende arbejde. Du må til gengæld godt selv tilslutte tørretumbler, vaskemaksine og ovn hvis det gøres med en stikprop. Så vil anbefale du får shuko udtag til de tre ting da de oftest leveres med sådan en stikprop. 
Når det så er sagt så er det for over 5 år siden kommet nogle "nye" retninglinjer for hvordan der skal vælgles korrekt tværsnit på ledere til fast installation.

Der er grundlæggende to muligheder:

1. Den simple - 1,5mm2 til 10A, 2,5mm2 til 13A og 4mm2 til 16A (https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/dimensionering-elektriske-installationer/simpel-dimensionering-installationer)
  2. Den komplekse - udregning. Her kan 2,5mm2 godt anvendes til højere strømstyker - fx 16A med rette sikringer i eltavlen mm. Men et kræver beregning. (obs af den autoriserede elinstallatør der dimensionerer installationen) - https://elbogen.dk/dimensionering-bolig/. En installation i en lejlighed med korte afstande vil man via udregning og anvendelse af egnede sikringer i eltavlen "sagtens" kunne anvende 2,5mm2 til 16A og ligeledes i en del huse.

1. 5g2.5 til vaskemaskine og tørretumbler og 5G2.5 til induktionskogeplade og ovn - under forudsætning af bregningen lavet af den aut installatør der lavar arbejdet efter HD 60364 holder.
  2. Ellers skal du anvende 5g4 begge steder.
Anvendes den simple dimensionering fra SIK skal det være XLPE 90 graders isoleret.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis