Ventilation af loftsrum

Halløj derude,
I forbindelse med udskiftning af tag, vil jeg lave ventilation af loftsrummet via en rist i gavlene gavl - Loftsrummet  (over hanebånd) er omkring 3 m bredt ved gulv og 8 meter langt med 45 grader hældning - hvor store riste ville I sætte i? ;)
Mvh. Adam

 Adam

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Adam Ørvad skrev den 07-02-2025 15:51:23

Halløj derude,
I forbindelse med udskiftning af tag, vil jeg lave ventilation af loftsrummet via en rist i gavlene gavl - Loftsrummet  (over hanebånd) er omkring 3 m bredt ved gulv og 8 meter langt med 45 grader hældning - hvor store riste ville I sætte i? ;)
Mvh. Adam

 24m2 -> 0,048m2* ventilationsåbninger. Har du én åbning i hver gavl så skal du bare op på de 480cm2. 2x 100mm riste kan klare det. Eller 2 stk lidt mindre

*Der står mere om det her. Håber det kan bruges :-)
https://www.bolius.dk/mangelfuld-ventilation-af-tage-16728


Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tak! Hm, 1 stk 100 mm rist = 100 cm2 (hvis de er firkantede) - kræver det så ikke i princippet 2 1/2 rist i hver ende for at nå op på 480 (500) cm2? Eller hvad er det, jeg ikke forstår? 😉

 Adam

Du skal vel ikke bare udlufte selve loftsrummet. Skunk, og op ved skråvægge bør også udluftes. Så et 8 m langt hus skal have udluftnings sprække i hver side på 15 mm ( f.eks. 3 x 5 mm er også ok) Og så skal der tilsvarende areal i tagryg. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ok - men jeg har tænkt at føre isolering helt til kip (måske ikke fuld tykkelse, men for at få det frostfrit - og naturligvis også isolering i hanebånd). Der bliver så afstand mellem isolering og undertag, som ventileres via tagudhænget og studse i undertaget ved tagryg - men dette er jo så ikke i forbindelse med loftsrummet -?

 Adam

Adam Ørvad skrev den 07-02-2025 19:54:22

Tak! Hm, 1 stk 100 mm rist = 100 cm2 (hvis de er firkantede) - kræver det så ikke i princippet 2 1/2 rist i hver ende for at nå op på 480 (500) cm2? Eller hvad er det, jeg ikke forstår? 😉

 Mit regnestykke-øje var lidt træt i dag ;-) 480cm2 skal der bruges. Et hul på 10cm (rundt) giver kun 78,5cm2


Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
I min hjerne bliver der ikke loftrum, når man isolerer til kip.  
Isolerer du til kip, så kan loftrummet sammenlignes med "varm skunk" og skal ikke udluftes på samme måde. Udluftningen sker uden for isolering og dampspærre osv.
Princippet er at den varme som stiger op igennem isolering danner kondens ved mødet med kulden over isolering. Det skal så udtørres ved hjælp af den gode udluftning. 
Er det isoleret skunk / loftrum så har det samme temperatur som rummet nedenunder. 
Der kan også blive problemer med 2 lag dampspærre som du skal tage i betragtning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg forstår. Har set løsningen andre steder - hvor der f.eks. er 15-20 cm isolering i hanebånd - og så 25-30 cm isolering til kip - men dampspærren altså ligger under hanebåndet. Men hvordan, det har været ventileret aner jeg ikke...hvis det altså overhovedet har været det.

 Adam

Jeg tror ikke det skal ventileres i den grad som man normalt beregner. Med et par ventiler i hver ende skader aldrig. 
Det kan sikkert holde rummet frisk så de opbevarede ting ikke får skimmel. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis