Nye cirkulationspumper til brugsvand og centralvarme - hvilke?

Hej gutter

Jeg står og skal have skifte cirkulationspumper til brugsvand og centralvarme i ældre hus. Fjernvarmesystemet(indirekte), varmeveksler og tank osv er fra 1998 - resten af rørføringen i huset er primært fra før 1980erne.
Valget står mellem nedenstående. Men hvad anbefaler i? Priserne er ca priser jeg har fundet online for pumpen alene. VVSer er ikek bestilt endnu.

Brugsvand 
  • Grundfos Comfort UP 15-14B PM (kører hele tiden) - 1700 kr
  • Grundfos Comfort UP 15-14BA PM (automatisks styret) - 2600 kr
  • Grundfos Comfort UP 15-14B TDT (manuel justering) - 3000 kr
Centralvarme
  • Grundfos Alpha2 (automatisk styret) - 2200 kr
  • Grundfos Alpha3 (bluetooth & automatisk styring) - 3200 kr
Hælder umiddelbart mest til:
  • Grundfos Comfort UP 15-14BA PM (automatisk styret) - 2600 kr
  • Grundfos Alpha2 (automatisk styret) - 2200 kr
Er dog usikker på om den automatiske styring er en fordel i et hus hvor størstedelen af varmerørene er ret gamle. Men man kan slf slå den fra så de kører konstant.
Og ​da comfortpumpen bruger max 7w er det måske ret begrensæet hvad en besparelse  i energiforbrug er?

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge det samme som dig. Alpha 2 pumpen vil ret sikkert køre perfekt på standardprogrammet.
Comfort pumpen til brugsvand mener jeg kører efter jeres forbrugsmønster. Når pumpen har lært hvornår 8 bruger varmt brugsvand, kører pumpen kun i det tidsrum. Derved opnår i langt større besparelse end elforbruge5 til pumpen, da brugsvandet ikke cirkulerer når de4 ikke er behov for det.

Søren O
Søren O skrev den 07-02-2025 12:00:58

Jeg ville vælge det samme som dig. Alpha 2 pumpen vil ret sikkert køre perfekt på standardprogrammet.
Comfort pumpen til brugsvand mener jeg kører efter jeres forbrugsmønster. Når pumpen har lært hvornår 8 bruger varmt brugsvand, kører pumpen kun i det tidsrum. Derved opnår i langt større besparelse end elforbruge5 til pumpen, da brugsvandet ikke cirkulerer når de4 ikke er behov for det.

Hej søren.

Tak for savret. Men når elforbruger på comfortpupmen max er 7 watt såe rdet vel ret begrænset hvad en besparelse er når vandet ikek virkeulerer hele tiden? Og i sådan nogle gamle vandrør er det vid tikke så godt at vaadet stopper og starter ofte?

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Det helt store forbrug er ikke strøm, men varmetab når brugsvand cirkulerer hele tiden.
Med alder på rør i mente, så er de måske ikke optimalt isolerede, og så bliver forbruget på varmetab ved recirkulering af brugsvand temmelig stort.
Man kan så indvende, at det tab bidrager til opvarmning af huset, men ofte ligger rørene sådan, at denne varme ikke når frem til rummene.

Måler du på dit fjernvarme forbrug over en periode, med henholdsvis cirkulation hele døgnet kontra ingen cirkulation på det varme brugsvand, så er jeg ret sikker på, at du vil se tydelig forskel.
“Og i sådan nogle gamle vandrør er det vist ikke så godt at vandet stopper og starter ofte”.
Tror stadig det er de færreste enfamilieboliger der har cirkulation på det varme brugsvand, så det er noget “gamle rør” klarer.
Du skal blot vurdere om du vil betale for den komfort cirkulationen giver - varmt vand straks.

Søren O
At vandet stopper og starter er normalt i en installation. At vandet løber rundt hele tiden, vil give mere slid end en traditionel installation. Om det er noget man skal bekymre sig om, er en anden sag.

At have cirkulation på det varme vand, er en luksus som måske koster 500-1000 kr om året i el, varmetab og afskrivning.
Annonce
Søren O skrev den 07-02-2025 14:33:20

“Og i sådan nogle gamle vandrør er det vist ikke så godt at vandet stopper og starter ofte”.
Tror stadig det er de færreste enfamilieboliger der har cirkulation på det varme brugsvand, så det er noget “gamle rør” klarer.
Du skal blot vurdere om du vil betale for den komfort cirkulationen giver - varmt vand straks.

Uden cirkulationspumpen er det svært at få tilstrækkeligt varmt vand på alle etager i huset desværre. Fik ikke lige nævnt at der er stue og 1. etage i huset

Kan se at valget på pumpen til brugsvand står mellem COMFORT(2600dkk) og ALPHA2 N (5600dkk). Sidstnævte er rustfri som den eksisterende der skal udskiftes mens førstnævnte er med blyholdig pumpehus. 

Mht slid mente jeg at når de løber rundt hele tiden i modsætnig til at at flowet kører op og ned med autoadapt og derved får hele systemet til at bevæge sig mere end ved konstant hastighed.

Cirkulation sikrer blot varmt vand, når man åbner hanen.
Uden cirkulation skal man blot vente til det kolde vand i rørene er tømt ud, derefter er vandet lige varmt uanset om der er cirkulation eller ej.
Cirkulation har ingen betydning for fremløbet af det varme vand, da vandtrykket i sig selv er langt større end hvad cirkulationspumpe kan bidrage med.
Men ja, det er lækkert med varmt vand straks man åbner hanen. 
djaydjay skrev den 07-02-2025 17:19:15

Cirkulation sikrer blot varmt vand, når man åbner hanen.
Uden cirkulation skal man blot vente til det kolde vand i rørene er tømt ud, derefter er vandet lige varmt uanset om der er cirkulation eller ej.
Cirkulation har ingen betydning for fremløbet af det varme vand, da vandtrykket i sig selv er langt større end hvad cirkulationspumpe kan bidrage med.
Men ja, det er lækkert med varmt vand straks man åbner hanen. 

Ja det er jeg helt med på i sådan et 2 etagers hus - pumpen er udelukket for at give lidt flow og sørge for varmt vand med det samme.  Det varme vand skal jo komme uden besværende ventetid ifølge BR18. og uden cirkulation må det siges at være rimeligt besværende.

Hele installation er en ringforbindelse så det er blot udskiftningen er pumpen der bruges penge på.

Er der noget der har efaring med de to nævnte pumper?

Jeg tror ikke du skal have de støre bekymringer om du køber den ene eller den anden.
Hvis du har et en-strenget system, bør du indstille pumpen til det, ved to-strenget er standard indstillingen sikkert gode nok.
GodeVen skrev den 08-02-2025 15:59:57

Jeg tror ikke du skal have de støre bekymringer om du køber den ene eller den anden.
Hvis du har et en-strenget system, bør du indstille pumpen til det, ved to-strenget er standard indstillingen sikkert gode nok.

Der er styr på pumpen til centralvermen. Det er pumpen til brugsvand der er i spil :-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis