Efter isolering af ydremur med hulmursisolering

Hej LDS,

Vi er ved at planlægge en større renovering af vores hus, og eftersom de fleste konstruktioner i huset kommer til at blive påvirket overvejer vi også om vi skal lave efterisolering af vores ydermure. Vores nuværende konstruktion er en tung ydermur med to mursten og hulmursisolering ~135mm imellem. Vi vil gerne beholde vores røde mursten og spil i facaden, derfor overvejelse om indvendig isolering.

Mit spørgsmål er så.
1. Antaget at vi laver det selv, kan det så betale sig at efterisolere det?
2. Hvordan skal det bygges op? Jeg har fundet mange korte guides på google søgninger med forskellige konstruktioner, men hvordan med dampspærre, og hvor meget ekstra isolering burde der blive tilføjet?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først skal du sikre dig at du virkelig har hulmurs isolering. Du nævner ikke alder på huset, det kunne indikere om der kan være tvivl.
Mit hus er fra 1916 og der er hulmurs isoleret, men det er med en 2 komponent væske som blev sprøjtet ind ( polyuretan). Det virker ikke da det ligesom er noget meget fint støv som stort set er forsvundet.
Har du en mur hvor der er sat 125 mm murbats, eller det er fyldt med glas eller stenuld isolering så kan det nok ikke svare sig at isolere yderligere i muren.
Ved indvendig isolering anbefaler man maks. 50 mm. Der skal så ikke dampspærre i da man anser muren for at være damptæt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis