Vægreol asymmetrisk

Hej alle

Jeg vil forsøge at lave en væg reol, som skitseret på vedhæftet billede.
Ca 250x240x24cm (hxbxd)
Jeg tænkte at bygge den på gulvet og så rejse den op.
Jeg forestiller mig at lave det i MDF i enten 16 eller 19mm. Vandrette samlinger havde jeg  forestillet mig at lave med runde dyvler eller kiks.
Ingen bagbeklædning.
*Er villig til at acceptere at visse rum kan hænge lidt med tiden, hvis der er et større spænd og fyld ud med bøger*

1) Er konstruktionen stærk nok, når nu det hele er så forskudt?
2) hvis ja. Er 16mm nok eller skal man op i 19mm eller 22mm måske?
3 )hvis nej. Har i så nogle forslag til hvordan man kan bygge en reol i samme størrelse med asymmetrisk rum fordeling?

På forhånd tak

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Husk blot på at når den rejses op skal højden til loftet, være minimum 252cm.
Når du ikke har bagbeklædning vil den ikke være ret stabil for sideværts påvirkninger. En højde på 16 eller 19 mm, giver ikke ret meget stabilitet. Det hjælpe selvfølgelig, at der er mange af dem, men du skal have skråstiver, fastgørelse i væg eller mere stabile samlinger, hvis du ikke ønsker at den kan gynge fra side til side.  

Samlinger med dyvler kræver at huller bliver boret meget nøjagtigt. Det hjælper ikke at hullerne løber blot 1 mm. Har du udstyr til det? Det er samme problematik med udfræsning til trækiks.
Tak for svar.
Havde regnet med en endelig sluthøjde omkring 240-245 og afslutte med lidt inddækning i toppen. Så burde kunne rejse - vægten er så måske et problem hvis jeg er solo.
Beregnet vægt er ca 180kg hvis udført udelukkende i 19mm.

Ift samlinger
Ja det bliver en udfordring, men vil gerne forsøge. Har kiksmaskine og kan købe et dybel boresæt.

Ift sideværts stabilitet 
Jeg tænkte at køre den helt ud til væggen i den ene side og helt til loft med inddækning.
Håber det giver nok stabilitet. 
Måske et problem når jeg skal rejse den op?
Du har på din tegning flere elementer med en hyldeafstand på knap 13 cm. Hvad skal de bruges til?

Hvis du samler elementerne på stedet kan du få den til at gå næsten helt op til loftet. Som den er tegnet der vil man alligevel ikke umiddelbart kunne rejse den op i et stykke, da den vil være meget ustabil sideværts før den er fastgjort til væggen.

Selvbygger med stort S. 
Hvis du skal have en chance for at styre geometrien mens du samler reolen, ville jeg sætte bagvæg i hvert fald nogle af rummene, det stiver jo det hele ganske markant af. 
Var det mig, ville jeg dog bygge reolen i moduler, som du så kan samle som "byggeklodser". At forsøge at samle en så kompliceret reol på gulvet for derefter at rejse den op, tror jeg er at bede om problemer.
Jeg ville selv bygge den i 20 mm MDF, vil tro at merprisen er relativt overskuelig ift. at få en noget mere stabil konstruktion.

Med venlig hilsen

Anders

Annonce
Målestok forholdene er ikke præcise.
De laveste rum på tegningen regner jeg med skal være 20cm ca.
De er for at bryde mønsteret i reolen og måske der kan ligge nogle blade og enkelte pynteting... Det er en reol kæresten har bedt om og som nok har mere fokus på æstetik end funktionalitet.

Jeg har også store tvivl med at skulle samle på gulvet så ender nok med at bygge den fra bunden og op.
Ikke så fristet til moduler da jeg ikke kan se hvordan jeg så skal undgå at få dobbelt lag plade mellem modulerne (æstetik). Ellers havde jeg helt sikkert kørt modul opbygning.

Jeg er stadig i tvivl med tykkelsen på MDF.
Må høre dem nede i trælasten.

Tak for gode kommentarer 

Jeg ville bruge 16 mm. Det eneste sted der er længere hylder er i 2. øverste række, er er der nogle smårum som vil trykke på en længere hylde. Reolen bør fastgøres til væggen, og det kunne så passende være der. Altså oppe i det rum hvor din streg slår en lille bue, og så tilsvarende i den anden side. et par gode vinkler der vil ikke kunne ses nedefra hvis der blot står lidt i de rum 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis