Fittings til montering af udendørs vandhane

Hejsa alle...

Jeg skal ha monteret en udendørs vandhane...

Jeg har en pex dåse i væggen.
Pex

jeg ville montere denne type vandhane

Vandhane

Jeg tænker jeg skal bruge noget fittings til pexdåsen, og ud i rummet..
Så skal jeg brugen en 90grader bøjning og evt et stykke kobberrør og en 90 graders bøjning igen, som passer på vandhanen...

Jeg har ikke boret hullet til vandhanen endnu, men tænker at bore den ​tæt på pex dåsen..
Håber det gir mening?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder godt.
Du kan evt. finde delene på en VVS-hjemmeside.
Du kan også bruge en flexslange til tilslutningen..

Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak for jeres svar :)
Jeg ville gerne har det så "lidt" pænt ud...
Hvad er det for fittings jeg skal købe?
Hvor langt inde i muren sidder din PEX dåse? Et billede kan måske hjælpe. Det ser ud som om ventilen på din udvendige hane sidder udvendig. Er det rigtig? Hvis det er rigtig, bør du have en afspærringsventil indenfor.
Ellers skal du bare have et stykke nippelrør, en vinkel men indvendig gevind evt. med indvendig og udvendig gevind. Et stykke kobberrør med skærering. I enden ved vandhanen kan du blive nødt til at lave tilslutningen om til et udvendigt gevind for at lave en tilslutning med skærering.

fase
Joker22 skrev den 06-02-2025 10:37:19

Mange tak for jeres svar :)
Jeg ville gerne har det så "lidt" pænt ud...
Hvad er det for fittings jeg skal købe?

Du skal bruge:

1 stk 15 mm connex vinkel ( den følger ofte med hanen )

1 stk 15mm / ½" muffe connex vinkel

1 stump 15 mm kobberrør
1 stk ½" nippelrør i en længde der passer med din pexdåse

Og så ville jeg købe vandhanen i en bedre kvalitet så den også fungerer om et par år. Modellen fra Frese koster ca. 50% mere og er et godt gennemprøvet dansk produkt.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
mange tak for svar…
Kan man afkortne nippelrøret, da jeg allerede har et, eller skal man helst ikke svar i det, da man “bryder” legeringen?
Joker22 skrev den 08-02-2025 20:28:21

mange tak for svar…
Kan man afkortne nippelrøret, da jeg allerede har et, eller skal man helst ikke svar i det, da man “bryder” legeringen?

Hvis det er ½" nippelrøret, så køb et der passer i længden, da det jo er med gevind.

Kobberrøret kan du bare korte op..
Kobberrøret på hanen kan også kortes op, men så skal den indvendige spindel også opkortes.. (går ud fra det er en hane der har lukkeventilen på den varme side af muren)

Men det betyder vel ikke noget at det er gevind, det skal vel pakkes med “garn/tape”
Jeg var mere bekymret over når man “bryder” legeringen?
Joker22 skrev den 09-02-2025 06:34:55

Men det betyder vel ikke noget at det er gevind, det skal vel pakkes med “garn/tape”
Jeg var mere bekymret over når man “bryder” legeringen?

Ja det skal bare pakkes, men ikke til at korte op da der så skal ny gevind på.

Hvis koblingsdåsen ikke sider for langt inde, burde du kunne bruge sådan en Conex direkte i.
(er den for kort så køb modellen med indvendigt gevind og et nippelrør i passende længde.)

Kan man få denne i 3/4” 3/4”
Og 1/2” 1/2”
Forskruning ​​​
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere