Løber hurtigt tør for varmt vand..

Hej
I mit hus er der en (ældre..) fjernvarmeinstallation: Baxi FVU VX 21, med en 100 liter varmtvandsbeholder. 

Vi oplever at vi meget hurtigt løber tør for varmt vand. Selvom det selvfølgelig gør at ingen i husstanden tager for lange bade, er det ret irriterende. Fornemmelsen er, at problemet er blevet større og større i de 11 år vi har haft huset. 

Kan der samle sig "kalkslam" eller lignende i varmtvandsbeholderen? Og vil det være muligt selv at fjerne sådan noget slam?

Derudover er der en anode i varmtvandsbeholderen. Så vidt jeg kan se oplyser producenten denne anodes levetid til 10-15 år. Den er ikke blevet skiftet i de 11 år jeg har haft huset - om den er blevet skiftet tidligere vides ikke. Kan man uden videre skifte den anode selv? Så vidt jeg kan se af tegningerne af anlægget, sidder den bare skruet ned oven i varmtvandsbeholderen. Så hvis jeg lukker for min vandforsynings hovedhane - kan jeg så bare skrue anoden ud, og sætte en ny i? (Der er ca. 10 ens huse på vejen, med samme anlæg. Flere af dem har måttet skifte anlæggene efter gennemtæringer "et sted" (Er ikke klar over om det er varmtvandsbeholderne eller andet der er gennemtærede). Jeg vil gerne undgå at skifte anlægget lige nu - de har typisk betalt 50-60.000 for det...)

Hvis jeg skal skifte anoden, ligger der en expansionsbeholder ovenpå varmtvandsbeholderen. Kan man godt bare skrue den af, og så skrue den på ​igen, når jeg er færdig? Eller skal der laves noget med trykket?

Håber at nogen kan hjælpe lidt her?

mvh

Jakob

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få en veksler på det varme vand, gav selv 18.000,- i storkbh. inkl alt.
larsen56 skrev den 05-02-2025 14:09:37

Gennemstrømningsvandvarmere er ikke godkendt af mit fjernvarmeselskab, så det er ikke en option..

Jafreko skrev den 05-02-2025 14:24:30

Gennemstrømningsvandvarmere er ikke godkendt af mit fjernvarmeselskab, så det er ikke en option..

Mærkeligt bor i brøndby kommune under hofor ingen problemer.

De var også ude at syne det.
Jafreko skrev den 05-02-2025 14:24:30

Hvad er begrundelsen for, at gennemstrømning vandvarmer ikke er tilladt?

Ja, anoden kan være væk med det voldsomt hårde vand vi har flere steder i Danmark. Plus kalk opbygger sig i en vvb. Særligt over 60° mener jeg det er.

Rensede vores selv. Det var helt vildt og det hjalp. Men det kan ikke betale sig at få en prof ud. så er en ny vvb billigere på kort og lang sigt. Dem, jeg talte med, ville have ca 60-70% af en ny vvb med installation for at rense den. Pga tiden det tager at rense. Og det er en gammel vvb ikke værd.

Vi har 160l og det virker.  
Annonce
En gennemstrømnings vandvarmer belaster fjernvarmenettet kraftigt. Mens den opvarmer, regnes der med et forbrug på ca. 30 Kw, hvor varmtvandsbeholderen vel forbruger 5 Kw. Så er der mange der går i bad samtidig i et boligområde, kan det blive et problem.

Søren O
Rensede vores selv. 
Hvordan rensede du den - sådan helt praktisk? ​

Jafreko skrev den 09-04-2025 21:12:53

Rensede vores selv. 
Hvordan rensede du den - sådan helt praktisk?

YouTube og et rensekit. 

YouTube og et rensekit. 

Hej 
Tak for svar! 
Du må da gerne dele links til youtube-videoer om dette? Jeg har ikke rigtigt kunne finde noget (andet end en Metro el-vandvarmer, og den video hjalp ikke ret meget)
Hvor meget skal der afmonteres fra varmtvandsbeholderen? Kunne du komme til ovenfra?  
Hvordan er "det" man fjerner fra varmtvandsbeholderen? Er det "løst" slam, man kan skovle/skylle ud? Eller skal der syre til, for at opløse kalken?
Hvilket rensekit har du brugt?
Håber at du kan hjælpe mig videre :-) 

Jafreko skrev den 10-04-2025 08:51:21

YouTube og et rensekit. 

Hej
Tak for svar!
Du må da gerne dele links til youtube-videoer om dette? Jeg har ikke rigtigt kunne finde noget (andet end en Metro el-vandvarmer, og den video hjalp ikke ret meget)
Hvor meget skal der afmonteres fra varmtvandsbeholderen? Kunne du komme til ovenfra?  
Hvordan er "det" man fjerner fra varmtvandsbeholderen? Er det "løst" slam, man kan skovle/skylle ud? Eller skal der syre til, for at opløse kalken?
Hvilket rensekit har du brugt?
Håber at du kan hjælpe mig videre :-) 

Jeg kan ikke huske præcis hvor jeg fandt den, men googlede mig frem til en installatør video omkring det og fandt det nødvendige kit hos en vvs side. Mener det var vvs eksperten eller lignende. 

Jeg åbnede min i bunden (efter strømmen var slukket, naturligvis, og den tømt for vand). Derfra fjernede jeg varme spiral og anode (som jeg skiftede) og skovlede kalk ud med hænder og en lille hammer (en del kalkstykker var for store til at komme ud af hullet). Det fyldte et mindre badekar / balje til børn. Så jeg brugte ingen syre men den mekanisk rens. Syre kunne jeg ikke lure hvordan jeg “hældte opad” og min kalkule var: enten virker det eller også skal jeg have en ny vvb. Den er 10+ år gammel ligner det (ikke i min tid).

Min vvs er anbefalede at jeg gjorde det selv istedet for ham. Hans beregning var, at tids forbruget mv på en afsyring var spildt ift blot at skifte til en ny. Ifølge ham var en ny max en times arbejde mens en afsyring kostede omkring 5k. Han synes det var for mange penge at smide efter en vvb som kan findes til 10k på tilbud.

Nu virker vores vvb meget (!) bedre. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis