Hej
I mit hus er der en (ældre..) fjernvarmeinstallation: Baxi FVU VX 21, med en 100 liter varmtvandsbeholder.
Vi oplever at vi meget hurtigt løber tør for varmt vand. Selvom det selvfølgelig gør at ingen i husstanden tager for lange bade, er det ret irriterende. Fornemmelsen er, at problemet er blevet større og større i de 11 år vi har haft huset.
Kan der samle sig "kalkslam" eller lignende i varmtvandsbeholderen? Og vil det være muligt selv at fjerne sådan noget slam?
Derudover er der en anode i varmtvandsbeholderen. Så vidt jeg kan se oplyser producenten denne anodes levetid til 10-15 år. Den er ikke blevet skiftet i de 11 år jeg har haft huset - om den er blevet skiftet tidligere vides ikke. Kan man uden videre skifte den anode selv? Så vidt jeg kan se af tegningerne af anlægget, sidder den bare skruet ned oven i varmtvandsbeholderen. Så hvis jeg lukker for min vandforsynings hovedhane - kan jeg så bare skrue anoden ud, og sætte en ny i? (Der er ca. 10 ens huse på vejen, med samme anlæg. Flere af dem har måttet skifte anlæggene efter gennemtæringer "et sted" (Er ikke klar over om det er varmtvandsbeholderne eller andet der er gennemtærede). Jeg vil gerne undgå at skifte anlægget lige nu - de har typisk betalt 50-60.000 for det...)
Hvis jeg skal skifte anoden, ligger der en expansionsbeholder ovenpå varmtvandsbeholderen. Kan man godt bare skrue den af, og så skrue den på igen, når jeg er færdig? Eller skal der laves noget med trykket?
Håber at nogen kan hjælpe lidt her?
mvh
Jakob