Skift af stikkontakt

Hej Jeg skal skifte min stikkontakt til en med lysdæmper men der er 4 ledninger i den gamle og den nye skal kun bruge 3 - Jeg ved at den gamle stikkontakt kan slukke lys i hele lejligheden men det har jeg ikke brug for mere på den nye kontakt - mit spørgsmål er hvor skal ledningerne hen fra den gamle til den nye og hvilken fra den gamle skal ikke bruges mere :) 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Først så er en stikkontakt noget man kan stikke en stikprop i for at få strøm f.eks. til en støvsuger. Det du viser er afbrydere med eller uden dæmper.
Så det oversætter jeg med det samme.
Det er lidt uklart hvad du ønsker, da din tekst siger et men billeder noget andet.
Første billede viser en lysdæmper med 4 ledninger hvor de 2 sidder sammen.
Andet billede viser en korrespondance afbryder 
og 3. billede er ned bag en lysdæmper hvor der ligeledes sidder 2 ledninger i samme klemme. 
Er det dæmperen på 1. billede der skal være korrespondance nu ? 
Så skal ledning som sidder ved >pil ind< sikkert i klemme pil ind i korrespondance afbryder, Den som sidder i >bølgelinje< skal i en anden klemme >pil ud< og de 2 som sidder sammen skal så sammen i den sidste klemme med >pil ud< Der er 2 huller ved hver klemme så en i hvert hul.
Men du skal også have monteret om i den tilhørende korrespondance afbryder. Altså den som nu sidder med en fjeder bag knappen. Fjederen skal væk og der sidder sikkert en ledning som ikke er i brug. Den skal så i den ledige klemme her.
Alt det er med forbehold for at jeg kan have misforstået dit ønske og at jeg ikke ved hvad der gemmer sig bag den anden afbryder.
Det med at det tænder alt lys i rummet kan jeg ikke svare på uden at vide lidt om hvordan det hænger sammen.
Kan du slukke hver for lampe sig selv på den kroneafbryder der sidder under dæmperen på det første billede ?
Så skal der også gribes ind der. 
Vil du kunne tænde lamper hver for sig uden at bruge korrespondance så er det også ved afbryder ​neden for man skal have monteret om.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis din lysdæmper ikke skal bruge nul og du ikke vil bruge korrespondance funktionen, skal den kun have 2 tilslutninger. Pil ind skal i så fald ikke benyttes.

Din gamle afbryder er en korrespondance, så hvad der skal gøres er afhængig af hvad  ledningerne er tilsluttet i den anden ende. Hvis du sætter muffe på ledningerne, der gik ind i den ene "pil ind" og tilslutter  ledningerne fra den anden "pil ind" i den ene klemme og de andre i den anden. Vil det sikkert virke delvist. Du vil stadig kunne slukke på de andre afbrydere, men ikke tænde. Der kan kun tændes, der hvor der blev slukket sidst. Det vil være meget tydeligt at det er en uprofessionel installation.

Hvis det skal laves ordentligt, skal der sættes fjeder i de andre afbrydere og alle skal have flyttet ledninger.
Jeg går ud fra at når du skriver at den gamle kan slukke i hele lejligheden, mener du at der kan slukkes og tændes flere steder.  
Hej Tak for det hurtige svar
Jeg har byttet om på tingene
Den nuværende er den med ledningerne tilsluttet (dæmper) og den skal skifte til at helt normal afbryder som kun skal kunne tænde og slukke det der er tilsluttet den afbryder

Så hvor skal ledningerne fra den gamle tilsluttes til den nye

Nuværende
K - 1 ledning
Bølge eller hvad det forstiler - 1 ledning
L - 2 ledninger (Hvid og rød)

Nye 
52d - Pil ud
A006 - Pil ud
Pil ind

Håber jeg har forklaret det rigtigt og tak for jeres tid

Gamle L skal til nye "pil ind"
Gamle "bølgetegn" skal til en af de to "pil ud" (vælg så afbryder virker rigtigt)
Gamle K skal skal ikke bruges. Det er vigtigt at der bliver sat en muffe på, da der kan komme strøm ud af den.
Mange tak :):)
Med opskrift fra GodeVen kommer det til at virke så det / de lampesteder som der før var dæmper på kommer til at kunne tændes på den nye afbryder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis