Lakere bildør

Jeg vil lakere en bildør, men har brug for lidt vejledning herfra.

Jeg har tidligere nødtørftigt lakeret den med en spraydåse, og resultatet blev derefter. Men nu vil jeg gerne gøre det ordenligt.
Hvordan er fremgangsmåden?

Jeg har selv følgende forslag:
- Afmontere vindueslister + håndtag + afdæk med plastik
- Vask døren
- Tørslibe døren med korn 240 eller 320 (ikke slibe helt ned til metallet). Afslut med korn 400. Jeg havde tænkt mig at bruge en lille elektrisk slibemus til opgaven.
- Blæse/tørre døren fri for støv og affedt med silikonefjerner
- Lakere 1. lag base metallak med en sprøjtepistol/kompressor (dyse 1,3-1,5 og 3 bar og ca 15 cm afstand) og lad tørre 1 time
- Fjern ultrafint støv fra døren med en harpiksklud
- Lakere 2. lag base metallak og vent 1 time
- Pust støv væk med kompressorpistol + tør efter med harpiksklud
- Lakere 1. lag klarlak med en sprøjtepistol/kompressor og lad tørre ½ time
- Lakere 2. lag klarlak og lad tørre i 7 timer

Er der nogen kommentarer til ovenstående fremgangsmåde?
Skal jeg mellemslibe/vådslibe efter hver lakering?
Skal døren placeres vandret for at undgå løbere?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Går ud fra,at du vil sprøjte med 2 K lak,eller ?

bh
Brug aldrig plastfilm til afdækning, men papir. Når maling tørrer på plast, falder det let af, når du kommer med sprøjtepistolen senere.
Du behøver ikke bruge så fint sandpapir.
Du skal bruge en grundmaling før selve metallakken. Sørg for at emnet er helt fri for støv.
Du skal påføre de enkelte lag vådt i vådt, så hele processen kører “ud i et”. Sørg for at malingen hele tiden efterlader en blank overflade, helt fra første lag grunder. Lykkes det ikke, så stop op, og lad det tørre. Herefter evt. mellemslibning, inden du genoptager.

Søren O
Søren O skrev den 04-02-2025 16:16:55

Brug aldrig plastfilm til afdækning, men papir. Når maling tørrer på plast, falder det let af, når du kommer med sprøjtepistolen senere.
Du behøver ikke bruge så fint sandpapir.
Du skal bruge en grundmaling før selve metallakken. Sørg for at emnet er helt fri for støv.
Du skal påføre de enkelte lag vådt i vådt, så hele processen kører “ud i et”. Sørg for at malingen hele tiden efterlader en blank overflade, helt fra første lag grunder. Lykkes det ikke, så stop op, og lad det tørre. Herefter evt. mellemslibning, inden du genoptager.
Fin guide - mht. til at sprøjte døren vandret, fin ide hvis din sprøjte kan håndtere min 45 gr. hældning og husk lige vandudskiller på linjen.

 


 

Søren O skrev den 04-02-2025 16:16:55

Brug aldrig plastfilm til afdækning, men papir. Når maling tørrer på plast, falder det let af, når du kommer med sprøjtepistolen senere.
Du behøver ikke bruge så fint sandpapir.
Du skal bruge en grundmaling før selve metallakken. Sørg for at emnet er helt fri for støv.
Du skal påføre de enkelte lag vådt i vådt, så hele processen kører “ud i et”. Sørg for at malingen hele tiden efterlader en blank overflade, helt fra første lag grunder. Lykkes det ikke, så stop op, og lad det tørre. Herefter evt. mellemslibning, inden du genoptager.

 Er det nødvendigt med grundmaling når jeg ikke sliber ned til bart metal? Jeg sliber kun ned til den eksistrende grunder.

OleSørensen skrev den 04-02-2025 23:25:00

Søren O skrev den 04-02-2025 16:16:55

Brug aldrig plastfilm til afdækning, men papir. Når maling tørrer på plast, falder det let af, når du kommer med sprøjtepistolen senere.
Du behøver ikke bruge så fint sandpapir.
Du skal bruge en grundmaling før selve metallakken. Sørg for at emnet er helt fri for støv.
Du skal påføre de enkelte lag vådt i vådt, så hele processen kører “ud i et”. Sørg for at malingen hele tiden efterlader en blank overflade, helt fra første lag grunder. Lykkes det ikke, så stop op, og lad det tørre. Herefter evt. mellemslibning, inden du genoptager.

 Er det nødvendigt med grundmaling når jeg ikke sliber ned til bart metal? Jeg sliber kun ned til den eksistrende grunder.

 Du får en bedre vedhæftning, og ofte vil man komme til at slibe ned til blankt metal, selv om man passer på.

Men sliber du ikke ned til blankt metal nogen steder, kan du godt undlade grunder/primer.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Under alle omstændigheder skal du prøve nogle gange inden du kan regne med et ordentligt resultat. Der er en grund til at det tager over 4 år at blive uddannet autolakerer. Selvom man har håndelaget, kan støv gøre, at man ikke får den helt glatte overflade. Så udstyret har betydning.

Og så mal med meget tynde lag. Det er ikke så meget om døren ligger vandret eller står op, men mere fordi man ofte giver for tyk et lag. 
Så hellere 3 - 4 lag i stedet for 2.
Autolaker bruger maling og lak  som skal hærdes ved højere temperatur, så bilen står hvor der kan varmes meget op.
Når du ikke har den mulighed så skal malings typen afpasses efter det. Læs og følg nøje anvisning på maling omkring påførings tid for næste lag og anbefalet temperatur i maleområdet. .

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også