Jeg vil lakere en bildør, men har brug for lidt vejledning herfra.
Jeg har tidligere nødtørftigt lakeret den med en spraydåse, og resultatet blev derefter. Men nu vil jeg gerne gøre det ordenligt.
Hvordan er fremgangsmåden?
Jeg har selv følgende forslag:
- Afmontere vindueslister + håndtag + afdæk med plastik
- Vask døren
- Tørslibe døren med korn 240 eller 320 (ikke slibe helt ned til metallet). Afslut med korn 400. Jeg havde tænkt mig at bruge en lille elektrisk slibemus til opgaven.
- Blæse/tørre døren fri for støv og affedt med silikonefjerner
- Lakere 1. lag base metallak med en sprøjtepistol/kompressor (dyse 1,3-1,5 og 3 bar og ca 15 cm afstand) og lad tørre 1 time
- Fjern ultrafint støv fra døren med en harpiksklud
- Lakere 2. lag base metallak og vent 1 time
- Pust støv væk med kompressorpistol + tør efter med harpiksklud
- Lakere 1. lag klarlak med en sprøjtepistol/kompressor og lad tørre ½ time
- Lakere 2. lag klarlak og lad tørre i 7 timer
Er der nogen kommentarer til ovenstående fremgangsmåde?
Skal jeg mellemslibe/vådslibe efter hver lakering?
Skal døren placeres vandret for at undgå løbere?