Flytte aftræk til emhætte

Hej LDS

Vi er i gang med at shine køkkenet op og har i denne proces fjernet ovenskabe med indbygget emhætte. 

Dette skjulte desværre at aftræk ikke var placeret lige over kogepladen...

Inden vi monterer ny væghængt emhætte skal hullet derfor flyttes 200-300 mm. 

På loftet kan jeg se at aftrækket går gennem en "plint" af noget porebeton-lignende materiale - kan denne uden videre afmoteres? 

Huset er fra 1941 med pudsede lofter og lerindskud. 

PS. de skarpe bemærker, at tidligere ejer har monteret isolering om aftræk på loftet med en nulleder. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, den kan du bare fjerne men er du sikker på det ikke er et rørstykke i eternit(m. asbest)?
Forvent der skal repareres en hel del på det pudsede loft. Det har det med at falde ned i store stykker når man begynder at pille ved det.

I øvrigt er det ikke en nulleder, men et stykke grøn/gul installationsledning.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 04-02-2025 10:38:42

Ja, den kan du bare fjerne men er du sikker på det ikke er et rørstykke i eternit(m. asbest)?
Forvent der skal repareres en hel del på det pudsede loft. Det har det med at falde ned i store stykker når man begynder at pille ved det.

I øvrigt er det ikke en nulleder, men et stykke grøn/gul installationsledning.

Tak for svaret. 

Jeg må selv dykke lidt dybere ned i det. Ved første øjekast syntes jeg det lignede et skorstensmodul.

Det næste problem er så at jeg ikke gider at flytte taghætten på taget. Er den bedste løsning at lave en bøjning i hård plast frem for flexslanger? Er bange for det kunne blive en kondensfælde.  

... Og ja, det er selvfølgelig en jordleder og ikke en nulleder. 

 

EllemoseIngeniør skrev den 04-02-2025 11:33:37

Superdiy skrev den 04-02-2025 10:38:42

Ja, den kan du bare fjerne men er du sikker på det ikke er et rørstykke i eternit(m. asbest)?
Forvent der skal repareres en hel del på det pudsede loft. Det har det med at falde ned i store stykker når man begynder at pille ved det.

I øvrigt er det ikke en nulleder, men et stykke grøn/gul installationsledning.

Tak for svaret. 

Jeg må selv dykke lidt dybere ned i det. Ved første øjekast syntes jeg det lignede et skorstensmodul.

Det næste problem er så at jeg ikke gider at flytte taghætten på taget. Er den bedste løsning at lave en bøjning i hård plast frem for flexslanger? Er bange for det kunne blive en kondensfælde.  

... Og ja, det er selvfølgelig en jordleder og ikke en nulleder. 

 

 Det bedste er at lave det med faste rør og så få bøjninger som muligt. Der skal ikke ret meget rørmodstand til før emhættens energi omdannes til støj i stedet for flow.


Mht. til kablet, så er det flueknepperi, men det er først en jordleder hvis den er tilsluttet jord. Pt. er det bare en stump ledning.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 04-02-2025 11:37:42

EllemoseIngeniør skrev den 04-02-2025 11:33:37

Superdiy skrev den 04-02-2025 10:38:42

Ja, den kan du bare fjerne men er du sikker på det ikke er et rørstykke i eternit(m. asbest)?
Forvent der skal repareres en hel del på det pudsede loft. Det har det med at falde ned i store stykker når man begynder at pille ved det.

I øvrigt er det ikke en nulleder, men et stykke grøn/gul installationsledning.

Tak for svaret. 

Jeg må selv dykke lidt dybere ned i det. Ved første øjekast syntes jeg det lignede et skorstensmodul.

Det næste problem er så at jeg ikke gider at flytte taghætten på taget. Er den bedste løsning at lave en bøjning i hård plast frem for flexslanger? Er bange for det kunne blive en kondensfælde.  

... Og ja, det er selvfølgelig en jordleder og ikke en nulleder. 

 

 Det bedste er at lave det med faste rør og så få bøjninger som muligt. Der skal ikke ret meget rørmodstand til før emhættens energi omdannes til støj i stedet for flow.


Mht. til kablet, så er det flueknepperi, men det er først en jordleder hvis den er tilsluttet jord. Pt. er det bare en stump ledning.

Lidt en opfølgning på det første - kan man egentlig ikke bare føre et fast rør direkte gennem et hul i loftet? Så slipper man for overgangsstykker, muffer og andet. Så kan man eventuelt bare koble medfølgende flexslange direkte på det faste rør med et spændebånd. 

Jeg har vist lige plads til et Ø150 hul ved siden af det oprindelige, som så må lukkes bagefter. Så slipper jeg også for at lege med eternit/asbest, hvis det da er det. 

 

Jo det er måden at gøre det på, men skift de 2x90 graders bøjninger til f.eks. 2x30 grader hvis der er plads på loftet.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis