nedrivning af afblændet skorsten.

Hej alle i kloge ​hoveder ,

Vi købte sidste efterår en dejligt hus fra 1970-erne.
Huset trænger til en kærlig hånd, så derfor har ​jeg brug for hjælp.
I bryggerset står resterne af en gammel skorsten til en skrottet oliefyr. Skorstenen ​er afblændet da huset fik nyt tag, så det er kun fra loftet og ned skorstenen stadig står.
Murerne i huset er lecabeton, og på anden side af skorstenen køkkenet til den ene side og et badeværelse til den anden.

Hvis jeg gerne selv vil fjerne den, hvordan skal jeg så gribe det an? Jeg er med på at materialet skal til deponi, og at det nok er et svineri, men fra 1 - 10 hvad kræver det at gøre selv?

På forhånd mange tak.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når huset er fra 1970-erne er skorstenen højst sandsynlig bygget af "skorstensmoduler", ca 39x39 cm og hj = ca 26 cm, efterfølgende pudset.
Ved at slå pudsen af kan du komme ind til disse moduler.
Ved hjælp af hammer/mejsel kan du være heldig at få modulerne ned/ud, i næsten hele stykker, hvad vil være en fordel.
Ud fra ovennævnte mål bør du kunne se om skorstenen udgør skillevæg, til køkken og bad, for så har du et problem, men sandsynlighedes er lille, men tilstede.

Ikke nødvendigvis til deponi, måske til murbrokker, men spørg på genbrug.
@GSH - tak det var et super tip. Jeg vil se om jeg kan lurer ned gennem loftet og se om du har ret.
Hvis det er som du siger. Hvordan skal vægen behandles efterfølgende? Skal den renses i andet end grundrens og så have en gang spærre maling?
plexus skrev den 03-02-2025 21:00:06

@GSH - tak det var et super tip. Jeg vil se om jeg kan lurer ned gennem loftet og se om du har ret.
Hvis det er som du siger. Hvordan skal vægen behandles efterfølgende? Skal den renses i andet end grundrens og så have en gang spærre maling?

Hvis skorstenen er opbygget af elementer, sidder evt sod inde i elementerne, som du jo fjerner, så vægen der står tilbage kræver ikke særlig spærregrunder. (medmindre den er angrebet af sod, men det burde den ikke være.)

Skal du bruge spærregrunder er Jotun knast - & spærregrunder, noget af det bedste.

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også