Udvide gruppetavle

Hej folket
Vi skal have lader til elbil (11kW) installation, men det ser ud til at vores gruppetavle er helt fyldt 😐

Det er en LK tavle med 2 skinner fra 2018, hvor vi købte huset og fik trukket nyt i hele huset 85+38m2.

Det mest irriterende er, at det faktisk skulle have været forberedt til en førstesal, men det er det jo så ikke (vores fejl, at vi ikke var opmærksomme dengang).

Hvor nemt er det at udvide, opad f.eks. med en skinne/dækplade? Og hvad skal sådan noget koste? 
Er det noget vi kan tage med udover en "standard installation" og i så fald hvor meget ekstra vil det mon koste?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
11 kW svarende til 16 A. Det vil sige en 20A gruppe evt. et kombirelæ. Hvor stor er din sikring i kabelskabet?
Kunne du ikke vise et billede af gruppetavlen? Det er næsten umuligt at svare på, hvordan tavlen kan udvides uden at se et billede af tavlen. Prisen på sådan en omgang er næsten umulig at svare på.

fase
På www.youtube.dk findes en del video med diverse eksempler, også for installation til Elbil.
På hjemmesiden søger man på "Sikkerhedsstyrelsen El" personen, på videoerne, hedder Steen Søgaard.
Der er også gode videoer mv. på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside.

Pas på med at få flyttet din EL-tavle bare 2 mm, for så skal hele huset leve op til nuværende standardkrav.
Bemærk, som også S.Fabrin er inde på, El installation for Elbil skal have sin egen gruppe med tilhørende HPFI, evt. med RCBO (kombi relæ), lige bortset fra 1 fases Mormor lader.
Efter hånden er der dog også kommet 3 fases mormor lader
Alt andet lige kræver det min 4 mm2 leder for 11Kw, i visse tilfælde er det billigere at købe/få leveret 6 mm2 kabel.

Det er svært, for mig ikke elektriker, at se på dit foto om du har RCBO (kombi relæ'er), hvis ikke kan du måske skabe plads i din eksisterende tavle.
1 fases Kombi relæ fylder 36 mm, (2 moduler a 18 mm)
3 fases kombi relæ fylder 72 mm (4 moduler)
Der findes dog også kombi relæ, med udvidet funktioner, som fylder 90 mm.



Nærbillede 
jeg tænker hvorfor 2x13A for to loftlamper og 6 stikkontakter i et meget lille køkken?
og vaskemaskine/tørretumbler kunne vel også være på 1x13A?

Og behøver en ny udvidelse sidde tæt på eksisterende? 
Kunne man trække et kabel ned i kælderen og sætte en ny tavle der (kun til ladestation)?
Jærgenkøleskab det LOVPLIGTIGT med 2 separate grupper i et køkken.... derfor de 2x13 A vaskemaskine og tørretumbler kunne godt sidde på 1grp, men så ville du ikke kunne bruge begge samtidigt...
Det er MEGET normalt at npr der ikke er plads i en tavle så sætte man en lille undertavle til f.eks en billader indeholdende en 20A kombi gruppe (både RCD og gruppeafbryder i 1 enhed) behøves ikke sidde i nærheden af den eksisterende tavle ingen problem at sætte den f.eks i kælderen 
Hvis der ikke er plads ved siden af den nuværende tavle til en udvidelse, kan du fint sætte udvidelsen i kælderen. Du skal være klar over, at kablet skal være af samme dimension som din stikledning, fordi den bliver sikret på samme måde som din nuværende tavle. Tilslutningen skal ske før dit nuværende HPFI/RCD relæ.

fase
Annonce
Tavlen kan presses lidt, men det er nok ikke en god fremtidsløsning. 
Gruppen til komfur er 16 A 3 f + N ok grupper til vaskemaskine og tumbler er 13A 1 F+N Det kunne laves til 3 f + N og derved kunne det også bære opvasker. Men det giver jo ikke plads til lederen, men til er lysgruppe til 1. sal. 
Der kan sættes en lille tavle oven over den nuværende til lader, hvis der er vægplads der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
OK den mest optimale løsning vil nok være en lille ekstra tavle i kælderen da vi alligevel skal trække kabel til ladestationen den vej.

Når i skriver stikledning, den kommer fra loftet og går ind i den nederste del af tavlen (fræset ind i væggen bagtil).

Den kan man måske koble på i den nederste boks på tavlen? Og så sætte et kabel lodret ned fra eksisterende tavle?
Udvidelsen til en tavle kan tages fra tilgangen på HPFI relæet. Det medfører at du har valget mellem at lave installationen til laderen kan udføres med et HPFI relæ og en gruppe afbryder eller et kombirelæ. Hvis der skal tilsluttes andet, skal du have et HPFI relæ til disse grupper. Laderen skal have sit egen HPFI relæ og 20A gruppe. Gruppen skal være af den størrelse fordi den forventes belastet med fuldlast i mere end to timer ad gangen.

fase
Du omtaler standardinstallation, så det lyder som du vil have leverandøren af ladeboksen stå for installationen. Hvis der ikke er plads i tavlen, så vil de sætte en lille tavle ved siden af med plads til et kombirelæ. Dette er normalt inkluderet i prisen for en standardinstallation. Men læs betingelserne fra den udbyder du vælger.

Du nævner også en fremtidig 1. sal. Det ville nok få mig til at erstatte den nuværende tavle med en med 3 rækker. Så er der plads til både kombirelæ til lader og fremtidig udvidelse med 1. sal. En ny UG150-18 tavle, koster 300 kr. Dertil to timer for at flytte eksisterende over i ny tavle. I princippet er det så en ny tavle, som skal leve op til dagens standard, men da din tavle er ret ny, så er det nok et minimalt problem, men det gør nok, at der skal installeres en ekstra fejlstrømsafbryder (200 kr).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis