Skimmel på undertag - etablere ventilation

Hej

Huset er renoveret midt 00'erne. Beton-tagsten. Isoleringen er ført helt undertaget (banevare), hvorfor udluftningen af loftsrummet er ringe og der er kommet skimmel i undertaget. Der sidder ca. 20 udluftsningsventiler i undetaget nær kip.

Det synes umiddelbart ikke at have spredt sig. Planlægger "konservativ løsning" med at vaske undertaget ned i Protox Hysan (Rodalon 2.0?) og etablere bedre ventilation.

Taget hælder blot 15 grader, og deraf + flere andre årsager (bl.a. efterisolering) vil det være forfærdeligt uoverskueligt at etablere udluftning ved udhænget.

Kan man montere yderligere "indefra-og-ud"-monterede udluftsningsventiler indtil der er tilstrækkelig udlufting, og dermed udlufte taget med luften der kommer mellem tagsten og ydersiden af tagstenene?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et par billeder.

Tagstenene ligger direkte oven på lægter, som igen er monteret lige ovenpå undertaget, og der er "luft" i bunden mellem sten og undertag, men jeg er usikker på, om luft fra dette rum kan bruges som "indgang" tilsvarende udgang ved kip?

Bemærk at det ikke kun er efterisolering men også batts (i flere lag) der er ført helt ud.
Er der ikke klemlister til afstand mellem undertag og taglægter??? Isf er det en alvorlig konstruktionsfejl i taget som drastisk vil nedsætte tagets evne til at ventilere fugt væk. 
Dit undertag er diffusionsåbent så det er ikke nødvendigvis en fejl at der ikke er ventilation via udhæng, men det vil som hovedregel kræve flere ventiler end det lyder til du har, det generelle krav er 1/500-del af tagfladen skal afsættes til udluftning. 
Hvordan er konstruktion ved rygning? Ventileret gratrulle eller??
I de billeder du har lagt op kan der heller ikke ses strammere i undertaget??

Der er ganske få midler der er miljøgodkendt ifm bekæmpelse af skimmel og svampesporer. Det meste i håndkøb til private er baseret på klorforbindelser i mild opløsning for at det ikke skal være ætsende og blegende, klor er meget effektivt til at slå uønskede levende organismer ihjel, akkurat ligesom alger i en swimmingpool hvorfor stort set alle ejere af en pool bruger klor.
Overordnet skal der helst være mere tørt og varmt i vejret end dansk vintervejr for at midlerne er mest effektive fordi sporer og alger er i dvale hvis temperaturen er lav, men det er en øvelse som man sagtens kan udføre selv sammen med en nedvaskning af undertaget hvis man ikke kan leve med misfarvningen, umiddelbart ser det heller ikke ud til at der er belægning eller fugt på træværket - har du målt på dette??

Der findes masser af undertagsventiler der kan installeres indefra eg fra Dafa.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH

Tusind tak for dit input.

"Er der ikke klemlister til afstand mellem undertag og taglægter???"

Det er måske det jeg fejlagtigt kalder lægter. Se billede 1 nedenfor, hvor jeg har løftet en tagsten ved udhæng.

"Hvordan er konstruktion ved rygning? Ventileret gratrulle eller??"

Her kommer jeg lidt til kort som gør-det-selv mand. Undertaget ligger bare i et overlap fra de to sider, hvor jeg så kan få hånden op og røre undersiden af tagstenene, sv.t. ca. 5cm afstand mellem undertag og tagsten. Se billede 2 nedenfor.

"I de billeder du har lagt op kan der heller ikke ses strammere i undertaget??"

Dem tror jeg heller ikke, der er nogen af. Kritisk?

"hvis man ikke kan leve med misfarvningen, umiddelbart ser det heller ikke ud til at der er belægning eller fugt på træværket - har du målt på dette??"

Jeg lever fint med farven, det er mere frygten for spredning af skimmel til resten af huset, hvor vi heldigvis har gips-lofter, men også med 50 spots der er penetreret dampspærren. Jeg har skiftet alle 50 til tættere spots med "kasser" for at reducere fugtopstigning, dog uden tætningsringe (svært nedefra).
Ja - træet lå på 12% da det var værst, det tænker jeg ikke er slemt? Har været alt træ igennem uden at jeg kan se skimmel der.

"Der findes masser af undertagsventiler der kan installeres indefra eg fra Dafa."
Yes, det er også dem jeg har kig på. Mit spørgsmål går særligt på, om disse undertagsventiler (hvis der er nok af dem) kan erstatte ventilation ved udhænget? Altså om man må bruge "samme luft" fra rummet mellem tagsten og undertag til indtræk og udtræk? Synes jeg har set flere der skriver, at der skal "suges ind" ved udhæng (vindplade) og ud ved tagryg (ventiler), så jeg bliver i tvivl.
Som jeg ser dit billede er det kun ved tagfod at der er indsat et stykke til afstand for at løfte nederste sten ved tagfod? Klemliste/afstandsliste skal være i hele spærets længde for at skabe et åbent område mellem undertag og lægter så 1) vand der kommer gennem tagbelægningen kan løbe ned i tagrenden uden at taglægter bliver opfugtet og 2) skabe mulighed for ventilation mellem tagsten og undertag så det fugt der transporteres ud gennem undertaget bliver ventileret væk.
Hvis der ikke er klemlister vil ventiler i undertaget have meget nedsat effekt.
Se iøvrigt nedenstående grafik med lidt detaljer om tagets opbygning i en ventileret konstruktion. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak igen for dit feedback.

Uheldigt sted jeg fik taget billede. Jeg har været i gang med at kigge resten igennem, og udover lige ved kanten (billedet), er der et længegående stykke pind (klemliste?) under lægterne. Dermed mere luft ​mellem lægter og undertag, og ​også mulighed for vand at løbe af.

Se billede.

Så til det originale spørgsmål: Kan må så "bare" bruge udluftningsventiler i undertaget nær udhænget til "indsug" i stedet for vindplade og afstand til undertag?

Forskellen bliver jo, at ind- og udsug bliver fra samme "rum" mellem undertag og tagsten.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også