Forskel på retur på inderside og måler

Hej

Jeg har en Termix VVX med TPV til indirekte fjernvarme og brugsvand. Jeg har selv et dyktermometer på min retur lige inden den rammer unit, og både den og det dyktermometer der sidder inde i unit viser at retur er på ~20 grader men både Kamstrup-måler og ECL angiver retur til ~35 grader. 

Hvor kommer den forskel fra? Dårlig effektivitet af veksler? 

Mvh.

Torkil
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kamstrup måleren viser den samlede returtemperatur. Har du en veksler til varme og en til varmt vand, så kan du komme ud for at returtemperaturen er højere ved måleren.

fase
S. Fabrin skrev den 03-02-2025 12:53:57

Kamstrup måleren viser den samlede returtemperatur. Har du en veksler til varme og en til varmt vand, så kan du komme ud for at returtemperaturen er højere ved måleren.

Er det pga passiv cirkulation eller bare stillestående? Der er to vekslere men der har ikke været trukket varmt vand nogen steder i ~12 timer. 

Mvh.
Torkil
Der er stadig tomgangs forbrug på varmtvandsveksler, eleers ville stikledning være kold og det ville tage for lang tid om at komme.
Du kan prøve at skrue lidt ned for det varme brugsvand. Den skal dog helst være 52 grader for at undgå risiko for legionella 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 04-02-2025 00:43:29

Du kan prøve at skrue lidt ned for det varme brugsvand. Den skal dog helst være 52 grader for at undgå risiko for legionella 

Der er ikke legionella i veksler.

Annonce
Når du ikke har brugt varmt brugsvand i 12 timer, burde det ikke være veksleren til brugsvand der er problemet, men prøv at alligevel mærke på returrøret fra veksleren om de5 føles varmt. Det kan være din TPV ventil der er defekt.
Måler dit “dyktermometer” rigtigt? Du kan sikkert trække selve termometret ud af “varmerøret” med fingrene, og så se hvad rumtemperaturen viser på termometret.

Søren O
Søren O skrev den 04-02-2025 06:16:18

Når du ikke har brugt varmt brugsvand i 12 timer, burde det ikke være veksleren til brugsvand der er problemet, men prøv at alligevel mærke på returrøret fra veksleren om de5 føles varmt. Det kan være din TPV ventil der er defekt.
Jeg snakker med Termix om dette også og de siger at det nok er veksleren der er groet til, og at centralvamekredsen burde holde begge vekslere varme, med mindre TPV-ventilen er defekt, som du også skriver, så det skal jeg have checket.

Måler dit “dyktermometer” rigtigt? Du kan sikkert trække selve termometret ud af “varmerøret” med fingrene, og så se hvad rumtemperaturen viser på termometret.

Jeg har 2 x termometer i dykrør, samt mit eget påspændingstermometer og Termix har også monteret et påspændingstermometer inde i unit. De viser alle nogenlude i det samme, ~20 grader. Jeg har også sat et påspændingstermometer på fjernvarmesiden og det viser nogenlude det samme som måleren, ~35 grader.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis