Nye spotlys // 230v?

Hej.

Jeg har 4 Spotlys under køkkenskabene.

2 er brændt af. Jeg vil derfor gerne skifte alle 4.

De tændes på stikkontakt. Ledningerne forsvinder ind under køkkenskabe og i væg. Jeg kan ikke umiddelbart finde en transformer eller lignende. Jeg vil helst undgå, at skulle fjerne skabe/omtrække ledninger.

Mine spørgsmål:

Er det der en 230v ledning?

Kan jeg bare klippe dem og tilslutte nye 230v spots?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan ikke se på billedet om det er 230 volt.
Kan du ikke kikke på en af "pærerne" hvilken volt de er på ?
Ellers hvis du har et multimeter så mål hvor mange volt der er på ledningen..

Alternativt tilslut en 230 volt pære, er det 12 volt er der intet der tager skade, men pæren vil ikke lyse,eller kun gløde svagt hvis det er 12 volt.

Vi prøver igen, i morgen --
Pærene er 12vkan jeg se. Så må der jo antageligt sidde en transformer et sted? Kan jeg antageligt stadigvæk klippe ledninger og tilslutte andre 12v spots?
Det er desværre de der firkantede bokse hvor ledningerne går til, som er brændt af. Kan derfor ikke bare skifte pærerne ud,desværre.
Det ligner spots med G4 halogen. Det er næppe 230V. Hvis du piller den yderste hvide krave af, er det så ikke G4 pære, du ser? Dem kan du blot skifte. Det er næppe spotsene, der er brændt af, men blot pærerne.

Hvis du vil væk fra halogen, kan du sætte LED pærer i. Jeg har gode erfaringer med led i spots under skabe. Brug den type, der er flad og kun lyser i en retning. Fx denne:
https://www.jemogfix.dk/led-stiftpaere-2-w-g4-1-stk/7106/9059500/
I nogle tilfælde vil den blinke, så er der ingen anden udvej, end at skifte strømforsyningen. Ofte ligger strømforsyningen ​på toppen af et skab.

Ja det kan du sagtens,men vent med at klippe ledningerne til du har de nye spot, det kan nok godt knibe med at få ledningerne til at nå, hvis de nye spot skal sidde samme sted, medmindre du kan trække lidt i  ledningen.

Annonce
GodeVen skrev den 03-02-2025 10:43:58

Det ligner spots med G4 halogen. Det er næppe 230V. Hvis du piller den yderste hvide krave af, er det så ikke G4 pære, du ser? Dem kan du blot skifte. Det er næppe spotsene, der er brændt af, men blot pærerne.

Hvis du vil væk fra halogen, kan du sætte LED pærer i. Jeg har gode erfaringer med led i spots under skabe. Brug den type, der er flad og kun lyser i en retning. Fx denne:
https://www.jemogfix.dk/led-stiftpaere-2-w-g4-1-stk/7106/9059500/
I nogle tilfælde vil den blinke, så er der ingen anden udvej, end at skifte strømforsyningen.

Det var præcis de pærer der jeg forsøgte mig med først, men der er intet liv i de to omtalte spots.

Hvis strømforsyningen skal skiftes vil det være et ret stort og omfattende stykker arbejde med nedpilning af skabe og træk af ledninger...
je_ns skrev den 03-02-2025 10:48:51

Ja det kan du sagtens,men vent med at klippe ledningerne til du har de nye spot, det kan nok godt knibe med at få ledningerne til at nå, hvis de nye spot skal sidde samme sted, medmindre du kan trække lidt i  ledningen.

Så må det være det jeg prøver. Nye 12v spots, klip ledningere, sæt sammen. Jeg kan vel altid forlænge ledningerne med strategiske samlemuffer. 

Er vi sikre på, at nye 12v spots vil kunne snakke sammen med en eventuelt ældre 12v transformer?
JannikMeier skrev den 03-02-2025 10:51:17

je_ns skrev den 03-02-2025 10:48:51

Så må det være det jeg prøver. Nye 12v spots, klip ledningere, sæt sammen. Jeg kan vel altid forlænge ledningerne med strategiske samlemuffer. 

Er vi sikre på, at nye 12v spots vil kunne snakke sammen med en eventuelt ældre 12v transformer?

Nej Ikke alle trafoer/omformere bryder sig om led pære, så det sikre valg er nok at vælge nogle spot af samme watt styrke som de gamle. (det kan også være vekselstrøm, så virker 12 volt led heller ikke)

Husk også at LED pære skal vende rigtigt ellers lyser de ikke, men så bytter man bare om på ledningerne..              

Hvad er det for en boks du mener er brændt af?

Kun hvis du monterer spots med halogen pærer kan du være sikker på at strømforsyningen/transformeren ikke skal skiftes. Hvis du sætter LED spots skal du være heldig, hvis det ikke blinker.
GodeVen skrev den 03-02-2025 11:07:27

Hvad er det for en boks du mener er brændt af?

Kun hvis du monterer spots med halogen pærer kan du være sikker på at strømforsyningen/transformeren ikke skal skiftes. Hvis du sætter LED spots skal du være heldig, hvis det ikke blinker.

Den firkant jeg holder i hånden på første billede.

Det er sådan boksene på de to der ikke virker ser ud.

Så det var det jeg gættede på var tilfældet...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis