Dampspærre/Fugtspærre/Radonspærre

Hej alle her inde.
Jeg har købt hus sammen med min kæreste, og vi er i gang med den helt store renovering. Bl.a. skal vi have lavet helt ny gulvvarme i hele huset, og vi har derfor været igang med at fjerne det gamle gulv.
PT er vi kommet ned til betonnen i stue/værelser osv, og vi er i gang med at banke benon væk i badeværelset.
Vi har en tømrer og en VVSer til at komme og ligge gulvvarmen, så den del har de styr på, men inden de kommer til, skal vi altså selv have lavet alt det underliggende. Nu er jeg så kommet i tvivl efter at have læst en masse på nettet....

Altså, for det første havde vi tænkt os at lægge en dampspærre på betonen i stue/værelser, derefter lade tømreren bygge strøer, selv ligge isolering ind (sådan noget uld noget) også kunne han så ligge pladerne med spor, VVSeren ligger slanger i, så nogen varmefordelingsplader, nogle spånplader og til slut vores klikgulv med monteret lyddæmpende skum på... Nu læser jeg så lidt om Radon.. at det vist er et problem i det område vi har købt hus i, og jeg ønsker jo så derfor at sikre os lidt mod det. Kan jeg så "bare" bytte dampspærren ud med en radon/fugt spærre? Nu læser jeg mig jo frem til at fugtspærre og dampspærre ikke er det samme.. men nogle stedet står der så at dampspærren mere er til taget? Men vi har jo fået afvide at vi skulle ligge den under gulvet?

Jeg bliver også i tvivl om "uld-isolering" er det rigtige valg af isolering i stue/værelser? eller om vi skal bruge flamingo som vi skal have i badeværelset?

I badeværelset var planen (vist nok) at vi graver ned til jorden, ligger et lag sand, derefter flamingo isolering, så skal der støbes gulv hvor VVSeren så ligger noget gitter med slanger? også støber vi igen? som jeg har forstået det?
Her bliver jeg også i tvivl om, hvor/om der skal ligges dampspærre/radonspærre efter vi har støbt beton? Der bliver naturligvis vådrumssikret som der jo skal efter reglerne, det har vi også folk til at lave. Men er det nok i forhold til Radonsikringen?

Er der desuden nogen steder jeg vil kunne finde ud af, om vores hus i sin tid har fået lagt radonspærre efter der er lavet fundament, og inden væggene er kommet på? det læser jeg mig frem til er normalt at gøre den dag i dag.. men skulle vi så kunne se en radonspærre ​på vores betongulv? eller skal jeg kunne finde det et sted ​online eller andet?

Er der ikke en venlig sjæl som kan hjælpe os lidt, også forklarer nøjagtig hvordan vi skal opbygge de her 2 slags gulve..
Altså stue/værelser fra beton niveauet og op..
Badeværelse (her banker vi jo ned til jorden, ligger sand... og hvad så helt præcis derefter?
Gerne lag for lag, så det er penslet helt ud for os, så vi ikke får lavet noget helt forkert! Og også gerne med hvor mange cm af div ting vi skal have! - for det syntes jeg også jeg kan finde forskellige svar på..
Fx har jeg fundet at det er et krav med 30cm isolering, men vi aner ikke om vores hus (fra 1977) er isoleret under betonen i stue/værelser.. Skal vi så have minimum 30 CM oven på betonen? eller?

På forhånd tak :)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen der kan hjælpe her? :(
Velkommen til🙂 og tillykke med huset.
Det er da noget af et projekt I har kastet jer ud i, tilsyneladende uden at have den helt store plan lagt? 
Jeg tror det vil være godt givet ud, at rådføre jer med en byggesagkyndig. Det vil nok koste et par timer, men det er vel småpenge i det store regnestykke? Prøv at finde en lokal, så der ikke ryger så meget kørsel oveni.

Der kan findes mange tegninger af nye terrændæk. Har I googlet det? 
Tegninger af huset, med gulvenes opbygning kan formentlig hentes hos kommunen. Her vil formentlig være angivet om, eller hvor meget isolering der er under de nuværende gulve.

Når du skriver uldisolering, menes der sikkert mineraluld, det er fint, ovenpå beton, mellem strøer. Men isolér ikke for meget..

Det var ikke mange svar, men det var også meget åbne spørgsmål🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej lyhne1
Tak, og tak for dit svar.

Vi havde egentlig en helt klar plan for renoveringen af huset, som også var planlagt sammen med tømrer og elektrikker som i grove træk hed:
Helt ny El i hele boligen, nye klikgulve, fjerne en væg, fuldspartle + male, nye lofter også "smuksering af bedeværelset"
Men da vi kiggede nærmere på gulvene, og i sær strøerne under, blev vi tvunget ud i at skulle have lavet helt ny opbygning. Det er heldigvis "bare" tømreren som skal stå for det :) Men når vi så nu alligevel skulle ned til betonnen, så blev vi enige om, at ofre på gulvvarme også (i stue og værelser). Men, da VVSeren så kom forbi for at vurdere vores planer med det nye badeværelse vi gerne ville lave lidt om i, fortæller han os, at vandrørene til badeværelsets gammeldags gulvvarme stort set er ved at være færdige, og det kan give problemer at få det koblet på den nye gulvvarme senere hen... såååå, så måtte vi jo altså også igang med fuld renovering af badet...
For at holde udgifterne nede, vil vi jo derfor gerne lave så meget som muligt selv, - uden nogen erfaring :) Så derfor er det hele blevet lidt kaotisk ja..

Jeg har fundet nogle tegninger af huset fra 1977 i går.. der kan jeg se der er et "0,07 cm plastik lag" under betonnen. Så nu tør vi slet ikk at smide noget på, i frygt for at indkapsle betonnen mellem 2 lag fugtsikring, så fugten rigtig kan forvolde skade der inde i mellem.. Så nu har vi besluttet at vi blot bygger gulvet op på ny, som det var lavet før, blot med tilføjelse af gulvvarme! :) 

Hvordan kan det være du skriver vi ikke må isolere "for meget"? :) - i følge hvad jeg kan læse, SKAL vi lave 30 cm isolering :/ men det har vi ikke plads til, der er kun ca 21 cm fra beton til hvor klikgulvet skal være. så det er jo så bare ikke en mulighed :)

Der er nu kommet et nyt spørgsmål som jeg ikke kan google mig til...
- Hvad for noget sand skal vi egentlig bruge, når vi engang kommer ned til jordlaget i badeværelset, og skal til at bygge det op igen? :O 
Hej.
Der må ikke isoleres med mere end 75 mm i gulvet over beton pladen og 50 mm mod de første 1000 mm mod ydervægge.
Dette er af fugt tekniske forhold.
Hvis dette ikke overholdes vil der skabes kondens i under konstruktionen og dette vil frembringe skimmel i under konstruktionen. ( Det mås man ikke)

Hvis tømreren anvender andre metoder, har person ikke læst op på lektien.

Der kan gøres følgende 3 muligheder, med som den bedste løsning som nr. 1:

Nr. 1
Eksist. Betondæk fjernes og der udgraves til 300-400 mm eps isolering.

Nr. 2
​Strøopbygningen udføres med 75 mm mineraluld i gulvet. Dog monde første 1000 mm mod ydervæg udføres der maks 50 mm mineraluld. For at mindske varmetabet fra gulvvarmen mod fundamentet udføres der 50 mm polystyren lodret på fundament/sokkel ​​.

Nr. 3 
Opbygning af gulvkonstruktionen med uorganisk isolering:
https://traeinfo.dk/produkt/traefakta-12-lette-terraendaek/#
- gulvbelægning
- 12 mm gulv spånplade med fer og not
- gulv spånplade med spor til gulvarme.
-50 mm 250mx eps isolering
- Radon/ fugtspærre som klæbes i samlinger og op af vægge.
-50 mm 250mx eps isolering
- afretning slag af ovntørret kvartssand.

Hvis der er plads til mindre isolering skal fugtspærren placeres under gulvspånplader med spor. 

Pkt. 3 forudsætter at der udføres en fugtteknisk vurdering af det kapillarbrydende lag er tilstrækkelig under betonlaget. https://byg-erfa.dk/opfugtet-betonplade-terraendaek

Det frarådes totalt at gøre andre metoder.
Der må heller ikke anvendes Kingspan i konstruktionen, da denne ikke er fugtafvisende og "isolere for meget" så kondens dannes. 

Jeg selv har udført nr. 3 i det ene børneværelse.

Med venlig hilsen den byggesagkyndige.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign. Byggesagkyndig 

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
På badeværelser skal der graves ud under betonen for at opfylde kravene jf. BR18, da i fjerne gulvkonstruktionen helt. 
Så i kommer ikke udenom at grave ned så der er plads til isoleringen. 

- Ca. 18 mm klinker med lim og vådrumsmembran.
- 120 mm slidlag udført som jordfugtig beton C-mørtel 100/400 ( 1 del cement, 4 dele murer grus.) udføres med fald til afløb og vådrum iht. SBI 252.
- inden støbning udlægges ø6 mm armeringsnet med maskestørrelse på maks 150x150 mm . Overlæg udføres på min. 2 masker og samles. 
Armeringsnet udføres midt i betonpladen.
-Gulvarme fastmonteret til eps isolering. 
- 350 mm s60 eps.
- afretningslag af min. Kornstørrelse på 4 mm murergrus, skærver eller andet. Afretningslaget skal være plant og i vatter. 





Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign. Byggesagkyndig 

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Annonce
Lyt til Martin
Jeg kunne ikke have sagt det bedre🙂👍

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej Bygningskonstruktør
1000 tak for dine inputs! Meget brugbart! TAK :) 

Vi har dog lige i dag, måtte tilkalde en bygningsingeniør da vi kom ned til det sidste lag beton, og det gik op for os at indervægge ikke var støbt længere ned. Jeg læste omkring understøbning osv, og det ville vi for alt i verden gerne undgå! Så vi tilkaldte en med erfaring, for at være sikker på vi ikke rodede os ud i noget møg :) 

Han siger så, fordi vi endnu ikke har fjernet betonlaget fra fundamentet, så har vi endnu ikke ændret på den originale opbygning af gulvkonstruktionen, og derfor SKAL vi heller ikke overholde de gældende krav om 30 cm isolering, hvis altså vi stopper med at banke ned nu, også blot bygger oven på original gulvkonstruktion.. så dét bliver planen! Så slipper vi for at lave understøbning og vi slipper for at skulle helt ned og lave 15 cm sand osv.

Men... Nu kom der jo så nye spørgsmål til, for vi har jo så "kun" fjernet omkring 20 cm cement/beton.. det giver os kun omkring 10 cm at isolere på, også de 12½ cm beton som skal hælde over til afløb, og dermed ende med at blive 10cm ovre ved afløbet. - Hvilken slags isolering skal vi så nu vælge.. tidligere havde vi tænkt s60 ESP som du også skriver, men måske vi skal opgradere til en med bedre isoleringsevne, nu hvor vi ikke kan få de 30 cm i?
SKAL vi vælge en plade på 5 cm, for at lave 2 lag? eller vil 1 lag af 10 cm være fint? også læser vi også at det skal ligge forbandt, men vores badeværelse er 235 cm x 235 cm... en plade er 120x120 cm.. Det ville da være klart nemmest kun at skulle skære i 3 plader.. men så er samlingerne jo næsten et kryds i midten, det vil jo kun overlappe med 5 cm.. ville det være nok? jeg har prøvet at lave en tegning for at forklare :)

på forhånd tak.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Køb din spartelmasse online på Flügger.dk - få leveret eller hent i butik.     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis