Er andet end ydervægge bærende her ?

Overvejer at rive væggen mellem de 2 stuer til højre helt, skorsten i hjørnet er helt nedtaget for længst og der er allerede en åbning på ca. 200*150cm mellem stuerne med en træ overligger.

På billedet er det væggens mursten man kan se ligge over den røde streg.

I am (still) so full of it.....

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige et par pics mere.
Igen over den røde linje er hvor muren mellem stuerne er.

Ud fra dine foto er det svært at se om dine gitterspær er Mellemunderstøttet eller Fritbærende.
Det kræver foto vinkelret ind på gitterspærene, således at mindst den ene halvside er vist fuldt på et eller flere foto, eller skitse af gitterspæret, rimelig målfast.

Samme betragtninger som GSH.
På dit billede med den røde streg ser centerposten + de næste tænger til at vinkle ind imod midten - dvs de fordeler ikke trykket væk fra midten. Dimension af tænger + træ ser lidt spinkel ud ift at de skal kunne være fritbærende uden centervæggen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for jeres svar 🙏

Sikker på I har helt ret.

Tænker I, jeg kan leje 4-6 soldater og nogle kraftige brædder til over/under soldater på hver side af denne væg, fjerne mur i siderne så hullet blive samme bredde som de 50cm over hullet på hver side. Og så lægge en eller anden overlægger (af træ?) til at bære de 50cm mur over hullet. Vil tro spændet bliver på 250cm.

Den er du nok nødt til at betale dig fra ved en ingeniør - når du ændrer i husets bærende elementer skal du kunne påvise overfor din forsikring at ændringen er forsvarlig. Dvs du kan og må gerne lave en styrke-beregning på overliggeren,  men hvis der er fejl i den har du ikke en ansvarsforsikring der dækker når huset braser sammen.

/BOFH 

Annonce
Under alle omstændigheder, vil jeg mene, at du bliver nødt til at få styr på dine gitterspær, Mellemunderstøttet eller Fritbærende? 
Der er ingen der kan lave en fornuftig "ingeniør" beregning over hvad det kræver af overligger eller at fjerne muren, hvis ovennævnte ikke ligger klart.

En anden ting, som fremgår at dine foto, er at gitterspærene ikke er normal standard med tænger på begge sider af spærene.
Hvor gammel er huset og gitterspærene?
Hvad tagdækning har du haft og hvad tagdækning vil du have fremover, det kan også have indflydelse på dimensioneringen?
Som altid fantastisk svar på LDS.  FB go back to the US..

Huset er fra 1939, så vidt jeg ved er spærrende tilbage fra den gang. 
Tagpladerne er Eternit, skiftet 3 gange undervejs. (1. Sikkert med Asbest, 2. dem der gik i stykker for tidligt) det 3rd har vi selv lagt på, fik det erstattet fra Fabrikken inden de lavede en bevidst konkurs.
Så det er bølge eternit.

Ved ikke om dette kan give svar, men som skrevet hælder jeg til at jeg enten skal finde en der kan lave det hele med beregninger osv. Eller også en ingeniør der kan den slags og dokumentere det og så LDS :)

Forsøget på panorama er fra før det blev en ting på kamera/telefon.. ;)

Spærene er ikke selvbærende, så den væg du har ned gennem midten af huset er bærende og må ikke fjernes uden den erstattes af en bjælke.

Hvis du alligevel skal i gang med at udvide hullet mellem de 2 stuer, så overvej om ikke det var bedre at fjerne væggen helt op til loftet, og så nøjes med en HEB bjælke/limtræsdrager.

Selvbygger med stort S. 
Jano59 skrev den 03-02-2025 12:42:35

Ved ikke om dette kan give svar, men som skrevet hælder jeg til at jeg enten skal finde en der kan lave det hele med beregninger osv. Eller også en ingeniør der kan den slags og dokumentere det og så LDS :)

Det vil typisk være samme person/firma. Dem udfører og skriver under på en styrkeberegning vil jo tage udgangspunkt i nogle forudsætninger som eg valg af materialer og (til dels) metode for udførsel. 
Sådan en beregning ville jo ikke være meget værd hvis den ikke hjalp en videre ift målet.

/BOFH 

Din tegning er besværlig at læse. Er det korrekt at der er 3,56 m frit spænd såfremt du fjerner hele væggen, samt at husets udvendige bredde er 8,8 m ???

Ud fra ovennævnte 3,56 og 8,8 m samt dine øvrige oplysninger og foto, skal du, såfremt du fjerner hele væggen f.eks. som minimum have  en HEB 180 / 3831 cm4. HEB 180 giver, ved fuld last, en ned bøjning på 0,62 cm mindre end lovkravet på 0,8 cm, 1/500 del af spændevidden.
En HEB 200 / 5696 cm4 giver ved fuld last en ned bøjning på 0,42 cm.
Såfremt der vælges IPE bjælke kræver det min  en IPE 240 / 3892 cm4, dog højere, men ca. samme ned bøjning som HEB 180
En IPE 270 / 5790 cm4 har ca. samme  ned bøjning som HEB 200.
HEB 180 = 51,2 kp/m, HEB 200= 61,3 kp/m
IPE 240 = 30,7 kp/m, IPE 270 = 36,1 kp/m

F.eks. ved limtræsbjælke kræver det f.eks. br=12 cm x hj=36cm for medbøjning på ca. 0,6 cm

Såfremt der vælges Jernbjælke kræver det brandbeklædning omkring denne, hvorimod Limtræ, alt andet lige, ikke kræver brandbeklædning.

Der er ikke megen " hokus pokus" i at lave ovennævnte beregning 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis