Lovændring om det lovpligtige årlige service på luft til vand varmepumper

Hej LDS :)

Er der nogle af jer, der har hørt noget om, at det lovpligtige årlige service krav på luft til vand varmepumper (under 5 kg. kølemiddel) udfaset fra d. 01/03.25.
Jeg har fået en mail fra min udbyder, hvor de meddeler mig dette. I denne forbindelse, sætter de så lige min årlige pris op fra 2000 kr. til 2300, men nu så kun med service på min varmepumpe hvert andet år. Jeg synes det virker meget underligt, da jeg hidtil har fået service hvert år og så endda lidt billigere. Service aftalen er ellers ikke ændret, da jeg stadigvæk har fri tilkald etc. Dette har dog fået mig til at tænke på, om det så overhovedet er nødvendigt at få service på den mere. Jeg synes oftest jeg har hørt, at dette er overflødigt og at producenterne blot score en masse penge på dette. Jeg har haft min varmepumpe i ca. 3 år og det er nu heller ikke meget de laver når de kommer og kigger på den. Omvendt så synes jeg da det er rart at have frie tilkald på den, hvis der nu skulle opstå noget.
Jeg overvejer følgende muligheder:
Service hvert 3. eller 5. år, hvor jeg så bare betaler per gang, så er der dog ikke nogen decideret serviceaftale på den og derfor ikke nogle frie tilkald m.v.

Ellers overvejer jeg at opgradere servicepakken, hvilket de naturligvis også har tilbudt. Det gør at jeg kan fortsætte med et årligt serviceeftersyn, som nu, men blot til prisen 2500 kr. årligt.

Håber I, ligesom mig, er nysgerrige på lovændringen og måske har nogle tips og forslag til, hvad jeg skal gå med. På forhånd tak :)      
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et spørgsmål om,  at hvis du har 5 års garanti på. Så er du nødt til at betale. For at garantien stadig dækker i de 5 år.  

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 

Det er korrekt, at reglerne er ændret. Krav om eftersyn afhænger af mængden af kølemiddel.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/498
Se bilag 7.
Anlæg med mere end 3 kg og ikke mere end 5 kg kølemiddel skal have et eftersyn mindst hver 24 måneder.
 Anlæg med mere end 5 kg kølemiddel skal have et eftersyn mindst hver 12 måneder.
2300 kr hvert andet år, i stedet for 2000 kr hvert år, lyder rimeligt.

Hvis de vil have 4600 kr for et eftersyn hver andet år, og du ikke får andet, bør du se om du ikke kan finde en anden.
GodeVen skrev den 05-02-2025 09:51:46

2300 kr hvert andet år, i stedet for 2000 kr hvert år, lyder rimeligt.

Hvis de vil have 4600 kr for et eftersyn hver andet år, og du ikke får andet, bør du se om du ikke kan finde en anden.

Det er 2500 med et årligt eftersyn, så kun 200 kr. mere og så tjekker de det hvert år 🙂

Har selv fravalgt at få lavet service.
Årsagen er at de ting som bliver lavet i forb. med service altsammen er noget jeg selv kan lave (Check tryk på kredsen, rense snavns filtre, og så holder jeg selv styr på hvordan varmepumpen kører, notere kørselsdata for kompressoren). Bemærk at servicefolk ikke checker mere end det !!

Spørgsmålet om garantien - her vil jeg påstå at manglende service ikke i sig selv er argument for at jeg er skadesfri. Reelt er der kun 10 års garanti på selve kompressoren (Udover købeloven på 2 år) - så efter 2 år skal jeg betale for alle andre dele selv alligevel (Cirk pumper, 3-vejsventiler, printkort...). 
Regner med at hvis kompressoren går i stykker inden 10 år, så vil Vaillant betale alligevel - selv uden dokumenteret service - da data fra VP vil vise hvordan den har været kørt (Antal start/stop / EV-ventil justeringer, driftstimer...). 

Konklusionen er at hvis man kan lidt selv - så tænker jeg at service er overflødig.
Annonce
Er der nogen der nogensinde har hørt at der er idømt Tugt/raps og forbedringshus eller bare er blevet præsenteret for en bøde, for ikke at få lavet lovpligtigt eftersyn på en varmepumpe til hus  ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hvis eftersynet ikke bliver registreret af en offentlig myndighed, er det svært at se hvorfra klager over brud på reglerne skulle komme. 
Lovpligtig serviceeftersyn for varmepumper er, i min optik, som at sætte "ræven til at vogte gæs" 
Underforstået at ræven=VVS branchen.
På alle VVS branchens hjemmesider påpeger man at serviceeftersyn på varmepimper er Lovpligtige.
Man skelner ikke mellem kølemiddel under 1 kg, mellem 1 - 2,5 kg, eller over 2,5 kg.
Man skelner heller ikke mellem hermetiske lukkede fabriksmonteret anlæg og anlæg med påfyldte kølemiddel under montage hos kunden.
Ovennævnte fremgår af vedhæftet pdf fil, som dog ikke er opdateret med Trådstarters seneste opdateret lovgivning.

Er enig i at Serviceeftersyn er udmærket for dem "som ikke kan stikke en pind i en lort uden at ødelægge begge dele".
"Vor Herre" har nu engang påduttet menneskene med forskellige færdigheder 
Sagt på en anden måde: Dem som er "dumme" til en ting, er ferme til en anden ting.

Enig med Thomas_Mygind mf. i at Serviceeftersyn, for bl.a. varmepumper, er en "pengemaskine" for dem som har en rimelig teknisk forståelse.

Gør selv som bl.a. Thomas_Mygind. Skriver relevante data ned/ ind i er Excel regneark, hver mandag morgen og hver d. 1 i måneden. Pt. har jeg data fra 8 år.
Det er i stærk kontrast til hvad et årligt service eftersyn byder på.

Ved et årligt Serviceeftersyn kan en fejl i anlægget, i princippet vare næsten op til et helt år, uden at blive opdaget.
Her i huset vil en fejl blive opdaget inden for 1 uge!
@GSH Hvilke data er det du noterer ned?

Når man ser på kravene til serviceeftersyn er der meget fokus på lækager. Nogle varmepumper reklamerer med at de har automatisk lækagekontrol. Man skulle tro at en løbende overvågning, var bedre end et eftersyn hvert andet år. Hvad laver de ved et eftersyn?
@Svar på GodeVen's?:
Vedhæfter mit  "nørtede" ugeskema/Excel ark, bemærk at der er side 2. Foruden uge skema er der også mdr. og årsskema. I mdr. skema er der bl.a. KW/graddag, middeltemperatur og solskinstimer, for given mdr.

Info vedr. mit Vertikale jordvarmeanlæg:
132 m vertikal boring, 6 KW Stiebel Eltron varmepumpe, 800L buffer, varmtvandsspiral i toppen, centralvarme i bunden, 12,5m2 solvarmepaneler. 4-5 mdr. om sommeren kører varmepumpen ikke. Overskydende varme fra Solpanelerne går retur til jorden. Lavtemperatur fra Solpanelerne går til centralvarmen eller retur til jorden.
Har fået serviceeftersyn i henhold til Jordvarmebekendtgørelsen. 
Efter at Stiebel Eltron stoppede med Importørforhandling i Danmark og ST-servicepartner lukkede har jeg selv udført serviceeftersyn, herunder målt frysepunkt for Brine, mv.

Vedr. fokus på lækage: Som i mit tidligere indlæg er der forskellige varmepumper, med forskellige lovkrav.

Overordnet 2 typer: Varmepumper med fabriksmonteret påfyld kølemiddel i hermetisk lukket kølekreds, og varmepumper med påfyldt kølemiddel hos/ved kundemontage.
Vand/vand varmepumper og luft/vand monoblog varmepumper har, alt andet lige, kølemiddel i hermetisk lukket kølekreds.
Øvrige varmepumper, har alt andet lige, påfyldt kølemiddel hos/ved kundemontage.

Tidligere kølemiddel grænser, under 1kg, mellem 1 og 2,5 kg, og over 2,5 kg.
Det er lidt svært at gennemskue, i lovteksten, hvordan de nye grænser er blevet.
Er der læsere som har mere detaljeret info?

Hvilke varmepumper der har automatisk lækagekontrol for kølemidlet vides ikke.
For vand/vand varmepumper, som bruger Brine, er der lovkrav om at der skal være monteret automatisk stop af varmepumpen hvis Brine trykket kommer under 0,5 bar.

@ GodeVen spørger: Hvad laver de ved et Serviceeftersyn:
For Jordvarmepumper, skriver div. få data ned renser Brine filter, måler frysepunkt for Brine, renser evt. filter for centralvarme.

Egen oplevelse, sidste efterår, ved et meget kraftigt lokalt lynnedslag. Her i huset gik det bl.a. ud over varmepumpen, som kom med en E72 fejl.
Manualen sagde at given føler/sensor er defekt.
Ved henvendelse til nærmeste VVS-firma, i KBH. mente de også at det var den føler/sensor, pris for montering af ny føler/sensor kr. 6.200,00, som ikke var lagervare.
Ved kontakt til Stiebel Eltron serviceafdeling i Tyskland sagde de at det var en anden føler, dette blev så fremlagt til VVS-firmaet, dog uden at få svar tilbage.
Givne 2 føler blev så i 2 omgange bestilt i tysk internetbutik, herefter selv monteret og afprøvet uden at fejlen gik væk.
Efterfølgende fandt jeg, rendt tilfældigt, en 3. føler som også viste fejl. Dette blev så forelagt Stiebel Eltron Serviceafdeling, hvorefter de nærmest "lagde håndklædet i ringen".
Så var gode råd dyre, men ikke dyrere end jeg så bestilte en ny styring i Tyskland, selv monterede denne, hvorefter varmepumpen ind til videre har fungeret perfekt. 
Egen pris til 3 føler og styring, incl. forsendelser, kr. 3100,00, det halve hvad VVS-firmaet skulle have haft, i første omgang. Såfremt VVS-firmaet var sat til at rette denne fejl var regningen endt på kr. 15- 20.000,00. 

Ovennævnte er så en anden side af hvor meget et Serviceeftersyn er værd.

Efterfølgende er jeg så blevet klar over at der er noget der hedder SPD relæ, Transientbeskyttelse relæ. Dette relæ har så været lovbefalet siden ca. 2018 i nye bygninger.
Det bliver så monteret i huset senere. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis