Lang nedliggende græsplæne -

Kære Lav det selv venner
Vi har en flot have og vores barnebarn har bedt mig om at hjælpe med deres have ved det nye/gamle hus fra midt i 70’erne. Det er lidt af en udfordring, for haven er på en skrånende grund, dog anlagt i flere niveauer. Fint nok, men græsplænen på 300 m2 er problemet idet græsset ikke er blevet klippet siden midten af sommeren 2024. Det lange græs ligger ned i tuer. Hvordan griber vi sagen an? Professionel hjælp er en mulighed med håndværkerfradrag.
Med venlig hilsen - Ingeborg Hansen 

Når lysten driver værket
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bare slå den godt i bund med en ​god plæneklipper / plænetraktor.
Hvis man river det afklippede af, og klipper igen, og gentager et par gange skal den nok blive fin.

Vi prøver igen, i morgen --
Tror jeg ville vælge en (stor) buskrydder. Den er næsten ligeglad med om græsset er vådt. 

Søren O
Tak for alle svar. Det blev buskrydderen på batter, der  opgaven. Nu er det vertikalskæring, topdressing, eftersåning og gødning der skal til 

Når lysten driver værket
Hej Ingeborg.

Lyder til i har fundet en løsning.
Jeg arbejder blandt andet som anlægsgartner hvor vi ofte kommer ud til flyttesyn hvor græsset ikke har været slået noget tid hvilket vi så hurtigt skal have gjort pænt til næste lejer.
Det gør vi bare med en helt alm plæneklipper (ofte håndklubber da det ofte er mindre haver) hvor vi kører over det en gang, river sammen og kører over det en gang mere. Lad være med at gå for langt ned med klipperen her i starten.
Lyder også fint med eftersåning og topdressing, gødning ville jeg dog lige vente med, lige nu er der stadig minimalt med vækst i plænen så du vil derfor nå at få en høj udvaskning af gødningen da plænen ikke kan nå at optage det før det vaskes ud, jeg ville nok vente en måned afhængigt af vejret, og afhængigt af hvilken type gødning i bruger (piller, flydende, eller) hvis det er piller så ville jeg som sagt vente til der er mere vækst i græsset og så give det en dag hvor vejrudsigten lover en smule regn, ikke over 6-8 mm men derunder så pillerne bliver opløst og optaget med det samme. Men lige nu er det ikke nogen god ide at give gødning.
Håber det kunne hjælpe lidt. 
Tak for svaret. Vi skal nok bruge et par uger eller mere før vi er klare med gødningen. Det nytter jo ikke at fodre græs i hvile 🤗. Jeg er ret god til at få en græsplæne i god stand, men jeg har aldrig før været i gang med en græsplæne der sikkert ikke har været slået siden sidste forår.
Billederne er fra min egen have for et par år siden.  billede  2 er fra den have vi har i arbejde nu.🤷🏻‍♀️

Når lysten driver værket
Annonce
Kanmandet skrev den 12-03-2025 23:51:32

Tak for svaret. Vi skal nok bruge et par uger eller mere før vi er klare med gødningen. Det nytter jo ikke at fodre græs i hvile 🤗. Jeg er ret god til at få en græsplæne i god stand, men jeg har aldrig før været i gang med en græsplæne der sikkert ikke har været slået siden sidste forår.
Billederne er fra min egen have for et par år siden.  billede  2 er fra den have vi har i arbejde nu.🤷🏻‍♀️

Kan se i har vertikalskåret plænen. 

Blot af ren og skær nysgerrighed. Har i givet den plæne kalk? 
Kanmandet skrev den 12-03-2025 23:51:32

Men hvis ikke I har gjort noget ved haven endnu så ville jeg klart stille plæneklipperen lidt højt og så køre opsamling på den hvis den kan det, ved godt i skal tømme den rigtig mange gange, men er trods alt nemmere end at skulle rive det sammen bagefter. Derefter lade plænen hvile en uges tid og så slå den med bioklip lidt længere nede. Og derefter langsomt arbejde jer ned til den græshøjde I ønsker. Ved bioklip får i også de fordele der kommer med at have noget materiale nede i græsset at arbejde med for eks regnorme. 

Er det meningen i vil slå det med robot senere? 
Hej.
Billederne med vertikalskæring er flere år gamle og fra vores egen have. Det har jeg helt styr på og de sidste år er det robotklipning, hvor vi ikke har vertikalskåret. I år  render jeg den måske over med vertikalskæreren en enkelt gang. Ellers klarer robotten det fint som sidste år.
Den langhårede plæne tilhører barnebarnet, som har købt nyt gammelt hus.

Når lysten driver værket
Vores plæne har ikke behov for kalk. Jeg måler ph med lakmuspapir. Det er nemlig meget svært at gøre om når der er tilført kalk som plænen ikke har brug for

Når lysten driver værket
Hvis der er problemer med mos er det ofte fordi plænen har brug for kalk. Mis trives bedst i sur jord hvorimod græs ikke trives særligt godt i sur jord. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis