Nyt gulv og luftfugtighed ?

Hej LDS,

Jeg skal lægge nyt plankegulv i min lille bolig.
Det har ikke været muligt at opbevare plankerne inde i lejligheden.

I min lejlighed har jeg en luftfugtighed på 46 og der hvor plankerne ligger, et andet lokale i bygningen, måler den 36.
Begge steder er mellem 19 og 20grader varmt.

Vil det give problemer hvis jeg lægger det direkte?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg dobbelt tjekkede lige og forskellen er faktisk
Obevarings rummet luftfugtighed 26%
Værelse det skal lægges i luftfugtighed 46%
Ikke godt når fugt% er mindre, der er en hvis risiko for at træet udvider sig. Hvis det var den anden vej ville jeg ikke være bekymret. 
Kan det slet ikke lade sig gøre at pinde det op et eller andet sted mens du lægger gulv et andet sted??

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er ingen problemer i at ligge det når der er afklimatiseret i et opvarmet rum.
Forskellen i luftfugtighed er noget der vil bevæge sig op og ned i løbet af året så det vil altid arbejde lidt.


Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 01-02-2025 15:50:14

Der er ingen problemer i at ligge det når der er afklimatiseret i et opvarmet rum.
Forskellen i luftfugtighed er noget der vil bevæge sig op og ned i løbet af året så det vil altid arbejde lidt.

Det var også lidt den vej jeg tænkte. For så snart et vindue bliver åbnet vil det ændre sig. Det er relativt 😅


Så en afklimatisering er mere i retning af hvis det har ligget på et koldt lager i lang tid og så kommer ind i varmen og bliver lagt,før alt fugten fra træet kan fordampe ?
JKR22 skrev den 01-02-2025 21:40:01

Superdiy skrev den 01-02-2025 15:50:14

Der er ingen problemer i at ligge det når der er afklimatiseret i et opvarmet rum.
Forskellen i luftfugtighed er noget der vil bevæge sig op og ned i løbet af året så det vil altid arbejde lidt.

Det var også lidt den vej jeg tænkte. For så snart et vindue bliver åbnet vil det ændre sig. Det er relativt 😅


Så en afklimatisering er mere i retning af hvis det har ligget på et koldt lager i lang tid og så kommer ind i varmen og bliver lagt,før alt fugten fra træet kan fordampe ?

 Ja, afklimatiseringen er for gulvet typisk har ligget i en uopvarmet lagerhal og derfor har en højere fugtprocent. Lægger man så gulvet med det samme vil det trække sig sammen når det tørrer og gabe i samlingerne.


Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 01-02-2025 15:50:14

Der er ingen problemer i at ligge det når der er afklimatiseret i et opvarmet rum.
Forskellen i luftfugtighed er noget der vil bevæge sig op og ned i løbet af året så det vil altid arbejde lidt.

 Jeg har lige opdaget at min brædder ligger med den ene ende vent imod en flad-skydedør som det trækket fra. De ligger kun 20cm derfra.Her måler temperaturen kun 15grader.

Den anden halvdel er 20 grader.

Sådan har de ligget i 2 uger.
 
Har du et bud på hvor længe jeg skal have dem i min lejlighed lejlighed før de er ok at lægge?
5-7 dage

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis