Luftfugtighed i skur

Hej alle
Jeg ved at dette emne har været drøftet flere gange, men jeg er stadig i tvivl:

Jeg har bygget nyt skur med 200 mm isolering i gulv, loft og væg. Der er støbt betongulv
EL radiator sørger for, at der altid er min 6-7 grader.

Der er ingen dampspærre, og lige nu er der heller ingen ventilationsriste.

Luftfugtigheden inde i skuret er nu 80 her til aften. Målt på hygrometer.

Hvilket jo nok er fordi luftfugtigheden er høj udenfor.

Men er det OK i mit skur eller er det et problem?

Tak for hjælpen 👍
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Byggede et lignende skur i forbindelse med min carport, også isoleret med 200 mm jeg har betongulv med fugtspærre, samt kabilarbrydende lag under isoleringen, men ingen dampspærre i loft og væg.. skuret er helt tæt uden udluftning..
De første år havde jeg en affugter kørende, men ikke nødvendig længere.
Længe siden jeg har målt fugtighed men plejer at ligge på 65-70 ..
Jeg har min metaldrejebænk og fræser derude, samt en del blankt metal, har aldrig haft problemer med rust.

Jeg varmer det op til 8 grader, har købt en extern termostat som er ret præcis. det svinger omkring 0,5 grader.

Det er næsten 20 år siden så det er gennemtestet..
Mange mener man skal have udluftning eller ophobes fugten, men det er så ikke min erfaring.

Men er ret sikker på det er vigtigt at gulvet er hævet over terræn og med fugtspærre og kabilarbrydende lag under beton.

Jeg støbte også gulvvarmeslanger ned, men kommer nok ikke til at bruge den, men nu er de der jo, hvis det skulle blive aktuelt. (billede inde rionet og slanger blev hæver op på afstandsklodser)    

Vi prøver igen, i morgen --
Hej,
Det lyder godt og minder om meget om det skur jeg har 😉👍
Her er gulvopbygning =  godt med sandlag med drænslanger i. 300 mm. Eps Isolering + 12 cm beton (inkl. Rionet og kantisolering mod sokkel).
Vindue er med 3 lags glas

Luftfugtighed har her i de våde måneder ligget omkring 70 - men nu helt op til 80 i aften.
Selvogmedbyg skrev den 31-01-2025 20:28:34

Hej,
Det lyder godt og minder om meget om det skur jeg har 😉👍
Her er gulvopbygning =  godt med sandlag med drænslanger i. 300 mm. Eps Isolering + 12 cm beton (inkl. Rionet og kantisolering mod sokkel).
Vindue er med 3 lags glas

Luftfugtighed har her i de våde måneder ligget omkring 70 - men nu helt op til 80 i aften.

Det er jo helt naturligt der er 80 i skuret, når vejret udenfor også har mindst 80 i luftfugtighed og 6 grader. Dvs. du har stort set ikke varme på pt. og derfor samme klima som udenfor.

I øvrigt er det ikke noget problem med mindre man f.eks. som jens har ubeskyttede metal emner.

Selvbygger med stort S. 
Dejligt, det er godt at høre - Mange tak 👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis