Håndværkerfradrag

Hej LDS’ere.

Vi skal til og have en fjernvarmeunit sat op, og har derfor tænkt os at benytte håndværkerfradraget, som jeg kan se, vi kan bruge til timelønnen for vvs’er.
Arbejdslønnen overstiger de 8600,- man kan få pr. Person, så vi skal derfor have delt fradraget imellem os (2 voksne i husstanden) men når jeg læser op på det, så står der at regningen ikke må være betalt af en fælles konto. Hvordan skal det forståes?
Vi har hver vores konto men også en fælles konto hvor der står penge til faste udgifter og renovering til hus, blandt andet dette mindre projekt.
Skal jeg forstå det som om at jeg skal overføre beløbet til min egen konto og betale vvs’er derfra? Og vil det så ikke give problemer ift at min kone tager halvdelen af fradraget? 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis i har hver jeres konto, så ​betal ​fra dem..
Så kan i jo bare flytte pengene fra fælleskonto og til de to konti, der må i jo gerne..

Så er i da sikre på det ikke giver problemer..

Vi prøver igen, i morgen --
Har du et ​link til der, hvor du har læst det om fælleskonto?

Tidligere har det været ligegyldigt hvem der har betalt. Man ​har skullet registrere fradraget hos begge personer i husstanden.
je_ns skrev den 31-01-2025 20:20:19

Hvis i har hver jeres konto, så betal fra dem..
Så kan i jo bare flytte pengene fra fælleskonto og til de to konti, der må i jo gerne..

Så er i da sikre på det ikke giver problemer..

Det vil give et helt andet mindre problem, da vi derved skal splitte en faktura op i 2. Det kommer jo på 1 regning. 

jenshøj skrev den 31-01-2025 21:58:06

Har du et link til der, hvor du har læst det om fælleskonto?

Tidligere har det været ligegyldigt hvem der har betalt. Man har skullet registrere fradraget hos begge personer i husstanden.

Det var faktisk et overraskende godt spørgsmål. 😂

Det var et sted hvor der stod en masse om de forskellige tilskudsordninger, men kan simpelthen ikke finde det igen.
Så måske det var en fejl på den enkelte side. Skal nok lige se om ikke jeg kan opdrive den side igen. 
Bolius har lige udsendt en skrivelse om mulighederne for at få tilskud. Der skriver de at er der flere om at betale regningen, skal hver især selv indberette deres andel til skat.

Søren O
Annonce
Har søgt lidt og fundet et par gamle guides fra 2021, hvor fælleskonto er nævnt i forbindelse med ejer/andelslejligheder. Budskabet er, at man skal selv betale, og det må ikke være betalt af foreningernes fælles reparations konti. Hvilket jo giver god mening, da det er et personfradrag.

I forhold til ægte/samlever, så skriver skat i 2025 vejledningen specifikt, at "Ægtefæller og samlevere med fælles økonomi kan som de eneste dele fradraget, uanset hvem der har betalt." https://skat.dk/borger/fradrag/servicefradrag/generelle-betingelser ​så det er ​ikke nødvendigt at dele faktura op.
Søren O skrev den 01-02-2025 10:13:19

Bolius har lige udsendt en skrivelse om mulighederne for at få tilskud. Der skriver de at er der flere om at betale regningen, skal hver især selv indberette deres andel til skat.

Det havde jeg læst, og helt forståeligt. 

jenshøj skrev den 31-01-2025 21:58:06

Har du et link til der, hvor du har læst det om fælleskonto?

Tidligere har det været ligegyldigt hvem der har betalt. Man har skullet registrere fradraget hos begge personer i husstanden.

Så fandt jeg lige stedet hvor jeg har læst det, igen. 

https://www.3byggetilbud.dk/boligejer/haandvaerkerfradrag-infografik/

Det står under “Hvem kan få håndværkerfradrag 2025” men nu jeg har læst lidt mere op på det fra andre steder, kan jeg ikke finde nogen andre steder det står end her. Så det er formentlig en lidt dårligt formuleret tekst. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis