olieret bordplade - svingende finish

Jeg har en massiv stavlimet bøge bordplade i køkkenet. Den bliver behandlet med Junckers rustikolie, "klar".

Den har lige fået den helt store tur, er blevet slebet med excentersliber osv.

Når jeg oliere så bruger jeg en klud, og følger vejledningen på dunken: 1 lag olie, tørre efter en halv time senere, 2. lag vådt i vådt osv.

Men finishen er ikke helt godt. Der er områder som fremstår "lakeret/blanke", mens det meste ersuget helt ind i træet. Det er jo ikke fordi det afviger meget, men når lyset falder ind af vinduet, så kan man godt se det.

Jeg tænker på om en "applikator" (planstryger) vil give en mere ensartet finish, eller om jeg skal give flere lag indtil alt er mættet (fremstår "lakeret/blank overflade")?

Træd ikke på mine ledninger :o)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er ge vedlagt et par billeder.  

Det er altså ikke bøg, men ellers så plejer man at aftørre der hvor det ikke er trængt ned i pladen inden det tørre.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du har fået for meget på af gangen.

Når du har givet den en gang olie, skal du blive ved med at tørre med kluden, til der er intet der blank. Du kan ikke køre for meget med kluden. Hvis den er lang tid om at suge det sidste, skal du vente med anden gang. Dagen efter  kan se om den skal have flere gange.

Det vigtigste er bliv ved med at gnide med kluden til intet er blankt.

Junckers har også en olie specielt til køkkenborde. Den bør bruges, hvis der kan være direkte kontakt med fødevarer.
https://www.junckers.dk/traepleje/varekort/koekken-bordpladeolie

Tak for jeres input. Næste gang vil jeg tørre mere op med kluden, i stedet for at "mætte" de tørre pletter.  

Annonce
Som kovas skriver - det er ikke bøg. Det er egetræ.

Kurt B. Andersen
Super, tak for info. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis