Salg af lidt grund til naboen

Min nabos hus er til salg - og en kommende køber vil gerne købe noget af min grund, som ligger bag ​nabohuset.
Jeg vil gerne sælge - for bruger det ikke.
Det drejer sig om ca. 450 m2.
Kan det gøres med en landinspektør alene?
Og hvad er egentlig prisen? - Tager man bare sin grundværdi og regner den enkelte m2 ud?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Landmåleren kan helt sikkert hjælpe.
Bemærk at den nye (foreløbige) grundværdi kan i nogle tilfælde være dobbelt så stor som den gamle. Så den ville jeg bruge som minimum, hvis jeg skulle sælge :-)

https://www.vurderingsportalen.dk/
Ja, den nye grundværdi steg fra 480.000 til 1.050.000 kr.
Men kan det så passe at ved at sælge ca 400-450 m2 fra, at det vil være en salgspris på omrking 150.000 kr - eller er det for dyrt?
Og har prøvet at finde pris på en landinspektør - kan det passe at det ligger på 15-20.000 kr, for en arealoverførsel?
Har man egentlig brug for en landmåler hvis i er enige om positionen?
Man kan vel med hjælp fra kommunen få ændret jeres matrikler. Så er i også sikre på at alt er efter de lokale regler, f.eks. at din grund ikke er mindre end det tilladte mht f.eks. bebyggelsesprocent.
Prisen bestemmer du 100% selv.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 30-01-2025 16:08:54

Man kan vel med hjælp fra kommunen få ændret jeres matrikler. Så er i også sikre på at alt er efter de lokale regler, f.eks. at din grund ikke er mindre end det tilladte mht f.eks. bebyggelsesprocent.

Det kan ikke lade sig gøre uden landindspektør, da der skal sætte nye skælpæle.

I øvrigt virker 150.000kr meget billigt for 450 m2 med mindre det enten er langt ude på landet, eller jordstykket vitterlig ikke kan bruges til noget.

Selvbygger med stort S. 
Du er vel ikke så heldig at det omtalte grundstykke har selvstændigt matrikelnummer. I så fald tror jeg ikke der behøves landmåler.

Søren O
Annonce
Du har vel ikke så meget grund, at den kan udstykkes til en byggegrund, det vil nok give den del mere..

Jeg købte i 1996 400 m2 af  en landmands nabo, landmåleren klarede det hele, det kostede dengang 12500 kr. med opmåling og papirarbejdet.
(bondemanden skulle have beskedne 7500 kr for jorden)

Vi prøver igen, i morgen --
Nu ved jeg jo ikke hvad naboen skal bruge det til, men en del arealer i Danmark lejes uopsigeligt ud for 100-årsperioder.
Så får du selvfølgelig ikke feriepengene nu og her.
Læs f.eks. ​her​​​

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
je_ns skrev den 30-01-2025 19:55:08

Du har vel ikke så meget grund, at den kan udstykkes til en byggegrund, det vil nok give den del mere..

Jeg købte i 1996 400 m2 af  en landmands nabo, landmåleren klarede det hele, det kostede dengang 12500 kr. med opmåling og papirarbejdet.
(bondemanden skulle have beskedne 7500 kr for jorden)

Nej, det er ikke en mulighed...
Det er sådan en firkant på de ca 450 m2, som ligger bag naboens hus - men som ligger totalt dumt i forhold til min egen grund. Det kan man se på billedet herunder

JohnLarsen skrev den 30-01-2025 20:24:41

Nu ved jeg jo ikke hvad naboen skal bruge det til, men en del arealer i Danmark lejes uopsigeligt ud for 100-årsperioder.
Så får du selvfølgelig ikke feriepengene nu og her.
Læs f.eks. her

Nej, det er ikke aktuelt.
Med en ny køber til nabohuset, er det enten eller.. Ingen ved jo hvor længe man selv bliver hængende (selvom planen dog er længe)  

Superdiy skrev den 30-01-2025 16:28:50

JohnLarsen skrev den 30-01-2025 16:08:54

Det kan ikke lade sig gøre uden landindspektør, da der skal sætte nye skælpæle.

I øvrigt virker 150.000kr meget billigt for 450 m2 med mindre det enten er langt ude på landet, eller jordstykket vitterlig ikke kan bruges til noget.

Det er i udkanten af Odense Kommune - det er vist hvad man vil kalde på landet. :)
Min grundværdi er lidt over en million, så regnede bare på en m2-pris og gangede op...

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis