Fjerne lampe ved flytning

Kære alle! Jeg aner ikke hvad sikkerhedsreglerne er!
Jeg skal flytte og tage en loftshængt lampe ned og to væg hægte hvor udtaget er fjernet for at de kunne sidde direkte på væggen. Jeg tænker jeg selv vil gøre det, da jeg godt kan kende forskel på rød, gul og blå/sort! Men hvad er kravet? Skal der monteres en endedims på ledningerne?
Jeg skal nok huske at afbryde strømmen :-)
Men kan jeg bare klippe ledningen over ? Den er alligevel for kort næste sted!
Tak Lisa
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi tager den nemme først. Lampen i loftet tager du bare ned ved at demontere låget og demontere ledningerne. Sæt låget på igen.
Væglamperne tager du ned og sætter samle- eller kronemuffer på, så der ikke er frie kobberender.

fase
Enig i at loftlampen kan fjernes uden problemer, da den er koblet til et lampeudtag.

Men væglamperne er tilsluttet direkte til den faste installation, når der ikke er et lampeudtag imellem. Dvs. det er noget nagelfast i boligen, og det må du ikke bare fjerne. Køber af ​ejendommen ​vil forvente at alt nagelfast følger med.
jenshøj skrev den 28-01-2025 17:21:01

Enig i at loftlampen kan fjernes uden problemer, da den er koblet til et lampeudtag.

Men væglamperne er tilsluttet direkte til den faste installation, når der ikke er et lampeudtag imellem. Dvs. det er noget nagelfast i boligen, og det må du ikke bare fjerne. Køber af ejendommen vil forvente at alt nagelfast følger med.

Næppe. Det galt ikke hos os, ligesom sengelamper og knager er undtaget (visse, ikke alle - der ER forskel på knager og design-ting der fungerer som knager). Det er ikke helt simpelt kan min advokat bekræfte. 

jenshøj, jeg er enig med dig i, at det ligner såkaldt nagelfast inventar, og at det dermed ikke må fjernes. Jeg har i mit svar ikke taget hensyn til om inventaret må fjernes eller ej. Jeg er enig med dig i dit svar.

fase
Uden at dreje tråden derhen, så anses lamper, som ikke er indbyggede, som inventar og løsøre. Normalt skelnes der mellem om det kræver værktøj eller ej at fjerne genstanden, men det er ikke sort hvidt. Eksempelvis vil en Montana reol ikke anses som nagelfast. Samme gælder lamper, som ikke er indbyggede/påbyggede for man fjerner jo ikke en lampe uden brug af værktøj hvis den er monteret i et lampeudtag. Til gengæld må man ikke fjerne pærerne i indbyggede lamper som spots osv.

Udover at det er gængs praksis, så måtte vores advokat forklare sælger forholdene omkring lamper, lyskilder osv. Det var virkelig mærkeligt at flytte ind i et hus rippet for pærer i spots 😂
Annonce
Tusind tak for jeres svar! Det er ret dyre væglamper, men jeg skal ikke bruge dem det nye sted. Så hvis jeg uden problemer bare kan lade dem sidde så gør jeg det! Det er nagelfast :-) nyt begreb ligesom mine soveværelses lamper og selvfølgelig badeværelseslamperne!
Køber har dog udtrykt at hun ikke ville have væglamperne!
Jeg har bare ikke lyst til at bruge tid på det! Og skal jo hænge lamper op det nye sted…wish me luck!
Lad væglamperne blive siddende. Så slipper du også for at undersøge, om der er en dåse til at afslutte installationen bag dem.

fase
​Du havner ikke i problemer ved at lade dem sidde. ​Slet ikke hvis de er dyre. De fleste mennesker ville være glade for ​dét. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis