Trykknapfatning E27

Jeg er ved at skifte fatning i en ældre standerlampe, der tændes med trykknap på skærmen. Den nye fatning er ikke helt magen til den gamle, så jeg er kommet i tvivl om hvordan de to ledninger monteres. Hvad skal hvor - se foto. 

kgram
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver, den nye fatning, men den du viser på billedet er mindst 50 år gammel.
Der skal være mindst to terminaler. Billedet viser kun en.
Du skal nok vise nogle flere billeder, hvis du vil have hjælp, da der næppe er ret mange der kender den fatning.
Den ene ledning forbinder du til den klemme, der er vist til venstre på billedet. Den anden føres direkte til fatningen.
Kunne du ikke gøre de, der skal svare på spørgsmålet, den tjeneste at vise et billede af hele fatningen.

fase
Tak - det er rigtigt, at den 'nye' ikke er ny, men er 'arvet' fra min svigerfar ... Men her er flere billeder - håber det hjælper!

kgram
Der vist to huller. Tror du ikke, der skal en ledning i hver? Mangler der ikke noget af fatningen f.eks. det gevind pæren skrues fast i.

fase
Jeg har ikke taget foto af resten, da det er ret ligetil - der er en del, som gøres fast på lampen/ledningen, som den viste del sættes op i. Når ledningerne er gjort fast, sættes den viste del i resten af fatningen, som pæren skrues i. 
Men det hul, du foreslår, sad der en skrue i, og også i det hul nedenunder det øverste, På billedet ovenover, der viser toppen, ses et hul, som jeg tror, fasen skal i, da den vil blive holdt fast af skruen i det øverste hul. Men hvor skal den anden ledning så sættes i? Kan man læse noget af alle bogstaverne på siden - billede 2?

kgram
Annonce
Hvis du kigger ned ovenfra, kan du så ikke se, hvor de to forbindelser til pæren løber hen. Den der giver forbindelse til siden af pæren, burde gå direkte til en terminal.
Som jeg ser det, burde der være to skruer ind fra siden (grønne pile). En som fastgør hver af ledningerne.
Den er i hvert fald magen til den, jenshøj viser, så det prøver jeg!

kgram
Det virker med 'jenshøjmetoden'!
Nu er problemet bare, at trykknappen er for kort til at nå ud gennem skærmen, så anstrengelserne har nok været forgæves. Men jeg har da lært noget om gamle fatninger...

kgram
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis