Uheldig tilpudsning af ledninger

Jeg har pudset mine vægge op i kælderen. Før jeg gjorde det fjernede jeg den ene stik kontakt der var på en væk, og gemte ledningerne ind i hullet. Det er et 70'er hus, og der er ikke en plastdåse bagved, men stik kontakten var skruet ind i noget træ. Jeg har jo så først efterfølgende lagt mærke til at jeg i min iver har pudset henover hullet, og nu er ledningerne godt skjulte. 
Jeg kan ud fra det vedhæftede billede ca regne ud hvor kontakten var, men hvordan får man hul indtil ledningerne igen. Er der er en smart måde - tænker ikke jeg bare skal gå igang med at bore?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ledningerne ligger vel i rør som blev afsluttet i den oprindelige trædåse?
Du kan finde ledningerne vha en detektor, pudset over ledningerne kan du få løst ved at banke med en hammer - det hæfter ikke ordentligt på træ og ledninger kan sagtens tåle det.
Du bør overveje at skifte dåsen i væggen til noget mere tidssvarende end træ, det er ikke et stort indgreb når du alligevel er igang med at pudse vægge.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Detektorer er sjældent ret præcise. Det kan sikkert bedst betale sig for dig at prøve dig frem, og så pudse efter.
Du skriver, at huset er fra 70ërne. Det betyder, at den grønne plast dåse var opfundet. Din oplysning om at stikkontakten var skruet fast i et stykke træ tyder på en GDS installation. For at gøre din installation lovlig, gør du det, at du hugger pudsen ud og sætter en indmuringsdåse ind og pudser stedet igen. Du behøver ikke sætte en stikkontakt i igen, men kan afslutte ledningerne med en samlemuffe. Du kan afslutte med at sætte et blindlåg på dåsen, hvis du ikke vil have en stikkontakt på dåsen.

fase
GodeVen skrev den 28-01-2025 12:10:25

Detektorer er sjældent ret præcise. Det kan sikkert bedst betale sig for dig at prøve dig frem, og så pudse efter.

Det er jeg så ikke enig i, man kan måle sig frem fra flere sider, lave et gennemsnit og opnå et fint resultat. Jeg har fundet og lavet udskæring til pl-dåser i træloft ad flere omgange på den måde.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis