Er det en kloark til dræn?

Jeg har købt et sommerhus, hvor der er 2 kloarker på grunden, der ser ud som på billedet gemt under betondæksler. Den ene er helt tom og den anden er fuld af vand. Jeg gætter selv på, at det er dræn, men kan nogle bekræfte det? Og hvordan fungerer det. Er der rør i jorden forbundet til brøndene? Skal brøndene tømmes eller siver vandet af sig selv?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er umuligt for os at svare på ud fra de oplysninger du kommer med.
Er dit sommerhus kloakeret?

Den brønd du har taget foto af er en gennemløbsbrønd som skal være tør. Den kan være til enten regnvand, spildevand eller begge på en gang.

Selvbygger med stort S. 
Tak for svar. Nej, der er ikke kloarkeret. Der er en septiktank og så de 2 brønde. Det på billedet er på samme side af huset som septiktanken mens den anden (som er fuld af vand) er placeret på den anden side af huset (langt fra de andre og langt fra toilet og øvrige vandinstallationer)
Så er den der står vand i en sandfangsbrønd til dit regnvand, sandsynligvis koblet til en faskine. Den skal tømmes for sand en gang om året.
Det er meningen der skal stå vand i den.

Selvbygger med stort S. 
Hvis du skyller ud i toilettet, eller åbner for en vandhane, kan du jo se om der løber vand i brønden på billedet, for så er det til septiktanken.

Vi prøver igen, i morgen --
En sandfangsbrønd? Hvad er formålet og kan man selv tømme den for sand?
Ok ja, selvfølgelig nemt at checke med den anden. Det vil jeg gøre. 
Annonce
En sandfangsbrønds funktion er at fange sand fra overfladevand så det ikke kommer videre til din faskine. Det tages op med en alm kloakrenser.

Selvbygger med stort S. 
Tak for hjælpen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis