Tilslutning af Bosch komfur til 400V

Hejsa,
Jeg har et Bosch komfur jeg gerne vil have tilsluttet til 400V 3N. Jeg har målt 400V mellem mine 3 faser. Og monteret dem som vist på billedet, men hvorfor er der ikke monteret noget i L2 og mener da heller ikke der skal være en lysebrun i 4’eren sammen med N ledningen, den øverste række er på komfuret og den nederste række er det 5 ledet kabel jeg har monteret.

Håber der er et kvikt hoved der kan hjælpe😊

V.H.
Caran.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit komfur skal kun bruge 2 faser derfor ikke monteret noget på nr. 2 klemme 4 og 5 er luset sammen så der er 2 nulledere... men for at være sikker på at det hele sidder korrekt kunne du så ikke lige uploade et billede af tilslutningskemaet... som man kun kam se meget utydelig på nederste billlede
Ja det var hvis ikke så tydeligt, men nu har jeg jo 400V 3N fra vægen, kan komfuret ikke håndterer det? Og hvis det kan, hvordan skal det så forbindes??

På forhånd tak😊

V.H.
Caran.
Er der ingen herinde der ved om mit Bosch komfur kan køre på 400V. Med 3 faser? Og hvordan dette tilsluttes??

På forhånd tak.😊

V.H.
Caran.
3N den øverste mulighed er det du efterlyser. det fordeler belastningen over alle 3 faser.  (spænding mellem fase og N er 230V - de 400V er mellem fase og fase).

Dit billede af klemmerne viser, at du skal tilslutte med to faser og nul samt jord. Komfuret er ikke lavet til at bruges med tre faser og nul. Der er ingen ledning på klemme 2, så du kan ikke bruge  tre faser. 

fase
Annonce
Caran skrev den 31-01-2025 16:54:59

Er der ingen herinde der ved om mit Bosch komfur kan køre på 400V. Med 3 faser? Og hvordan dette tilsluttes??

På forhånd tak.😊

I og med at der ifølge dit første billede mangler en tilslutning på komfursiden for fase 2, får du den aldrig til at køre med mere end 2 faser. Hvorfor det så er angivet på mærkatet ved jeg ikke. Ret misvisende synes jeg. Måske du skulle tage en snak med forretningen.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Ja jeg har også målt mine ledninger igennem og forbundet dem henholdsvis.
( PE/ L1/ L2/ L3/ N ) Men fra komfuret er der ingenting forbundet i ( L2 ) og der er jo ikke vist noget om hvilken ledning fra komfuret der skal tilsluttes den?

V.H.
Caran.
Jeg tar’ lige en snak med forhandleren og hører hvorfor ( 3N ) er vist på mærkaten når det ikke er mulig.

Og mange tak for jeres svar😊

V.H.
Caran.
Hvad er problemet i grunden? Klemrækken er en standard klemrække og monteringsskemaet er også et standardskema. Begge er til brug i flere modeller. 
Forhandleren er sikkert ikke elektriker og kan derfor sikkert ikke give et fyldestgørende svar.

fase
Jeg har et spørgsmål angående dit komfur. Er det en kogeplade eller et komfur med ovn.?

fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis