De-central HPFI

Må man føre et kabel uden om eltavlens RCD'ere -til en ladebygning, og afslutte det i kombiafbryder med HPFI og automatsikring?

Forbrugs-enhederne i ladenbygningen må ikke afbryde den primære eltavles RCD, hvilket tidligere er sket.

Jeg tænker at forsikre kablet uden om eltavlens RCD med standard 10A automatsikring.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den skal vel blot kobles efter reglerne.... dvs parrallelt med resten af dine RCD'ere...så fungere den jo individuelt, uden  at påvirke resten af installationen
Du kan montere en kombineret RCD og automatsikring i udgangspunktet for kablet.

fase
@mfrost
Ledninger internt i tavlen har en dimension typisk efter forsikringen, i mit tilfælde 6mm2.
Kablet jeg gerne ville montere et kombirelæ på, er 3x1,5G, jeg tænker det ville være en god ide med en mere passende forsikring.
@S.Fabrin
Hvis det skal monteres i udgangspunktet/hovedtavlen, skal der være mindst 2 separate grupper, 2x F+N, jeg kender ikke lige til reglerne med at kombinere flere kombirelæer i samme kabel.

Det er kritisk installation, hvor 2 forskellige pumper skal kunne køre videre, uafhængigt af om den ene står af.
(spildevandspumpe der ved fejl oversvømmer toilettet og dykpumpe der ved fejl oversvømmer vandboringen)

Hvis du vil have to grupper, skal du også have to kabler. Derfor kan du fint lave det med to kombirelæer. Du kan på ingen måde have to selvstændige grupper i samme kabel. 

fase
Og et kombi relæ kræver INGEN forsikring det er jo både rcd og sikring i en og samme enhed
Uafhængige grupper javel, men det vil vel blive fordelt fra de samme faser fra gravstenen og dermed være afhængig af samme forsyning?
Hvis de 2 pumper er så kritiske bør du vel overveje en UPS foran hver enkelt eller som fælles forsyning for begge så du kan tåle nogle timers udfald?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis