Vakuum, beregning af rør størrelse.

Hejsa
Er der en der ved hvordan det forholder sig med vakuum, tab i rør over afstand ?

Jeg er helt med på at der ved trykluft er en klar sammenhæng mellem rør/slange størrelse og hvor meget luft der kan leveres, men jeg er ikke klar over om det samme gør sig gældende med vakuum.

Årsagen til spørgsmålet er at jeg vil føre vakuum rundt i mit værksted da jeg jævnligt bruger vakuum holdere.

På forhånd tak

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der stort set ikke noget tryktab i rørsystemet da flowet er meget begrænset.

Selvbygger med stort S. 
Mini Me skrev den 25-01-2025 19:08:37

prøv at se her https://gugliotta.net/about-gugliotta-og-co/press-releases/tryktab-i-vakuum/

Jeg har i mit job handlet med Diego flere gange, og han er hamrende dygtig, men den beskrivelse du linker er til et vaccumsystem hvor der er en kontinuert mængde luft der skal fjernes. 

Formlen i boyles lov beskriver faktisk meget godt hvad jeg skrev i første svar. (Trykfald = flow x rørkonstant)

Selvbygger med stort S. 
Mini Me skrev den 25-01-2025 19:08:37

prøv at se her https://gugliotta.net/about-gugliotta-og-co/press-releases/tryktab-i-vakuum/

Mange tak, meget lærerigt og som jeg forstår det, så er der ingen tryktab i selve vakuummet, men hvis der er utætheder ved det emne der skal fastholdes, så får rørdimensionen større og større betydning, jeg fik dette resultat når jeg bruger den beregner siden henviste til:

Rørlængde 1m (tryktabet er proportionalt med længden på røret)
Utæthed ved holder 1 liter / sec

Rør diameter: 21  tryktab: 0,098 mbar
Rør diameter: 12  tryktab: 1,387 mbar
Rør diameter: 10  tryktab: 3,318 mbar
Rør diameter:  8   tryktab: 9,716 mbar
Rør diameter:  5   tryktab: 96,57 mbar 

Tak for hjælpen

Venlig hilsen     
Asger-P
Superdiy skrev den 25-01-2025 19:31:38

den beskrivelse du linker er til et vaccumsystem hvor der er en kontinuert mængde luft der skal fjernes. 

Tak for dit svar.
Ovenstående er jo også netop tilfældet når holdere ikke slutter helt tæt til emnet, se mit svar til  "Mini Me"

Venlig hilsen     
Asger-P
Annonce
Ved vakuum er trykforskellene normalt små, så modstand har større betydning end ved trykluft.

Hvis en holder åbnes risikeres det at trykket stiger så meget at de efterfølgende ikke kan holde. Man bør derfor lave det, som man laver vandinstallation i en moderne bolig. Altså enkelt-slanger fra hver holder til pumpen.

GodeVen skrev den 27-01-2025 12:32:09
Man bør derfor lave det, som man laver vandinstallation i en moderne bolig. Altså enkelt-slanger fra hver holder til pumpen.
Tak for svaret.
Men hvis man dimensionerer rørene efter det, som man gjorde med gode vandinstallationer før i tiden, så tænker jeg det vil virke fint, med hensyn til trykstigning. I øvrigt så er der kun mig på værkstedet, så der er aldrig gang i vakuum mere end et sted.
Det var i øvrigt heller ikke kun tryktab der gjorde at man gik over til en streng til hver hane, det var lige så meget komfort og miljø.   

Venlig hilsen     
Asger-P
Separate slanger i vandinstallation mindsker risikoen for at andre haner får tryktab, når en hane åbnes. Det er præcis det samme man ønsker ved vakuum. Det er ikke for at sænke det det generelle tryktab. Nu har du haft fokus på tryktab, men fordeling af trykket har ofte større betydning.

Det var det system med enkelte slager Mercedes brugte, dengang de havde vakuumpumpe til centrallås mm.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis