Fald på badeværelse

Hej LDS!
I forbindelse med renovering af bad, er jeg ved at undersøge regler for vådrum.
Så vidt jeg har forstået, er det kun nødvendigt med ét enkelt afløb på badeværelset ( i brusenichen ).
​Er det nødvendigt at lave fald på gulv uden for brusenichen, så længe der ikke er bagfald eller lunker?
Er det okay at starte fald på klinker, ved starten af glasvæg, altså cirka 86cm fra ​bagvæg, så længe jeg overholder krav for både fald og bassinvirkning?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kineser11 skrev den 25-01-2025 14:12:32

Hej LDS!
I forbindelse med renovering af bad, er jeg ved at undersøge regler for vådrum.
Så vidt jeg har forstået, er det kun nødvendigt med ét enkelt afløb på badeværelset ( i brusenichen ).
Korrekt men kun så længe der ikke er opkant ved bruseniche.

Er det nødvendigt at lave fald på gulv uden for brusenichen, så længe der ikke er bagfald eller lunker?
Nej, men de fleste vælger alligevel at lave en lille smule fald udenfor nichen da der ikke er meget tolerance ved vandret gulv, eg ved 30x60 klinker men en enkelt klinke tander en smule for meget i den forkerte retning vil altid tælle som lunke ved den byggesagkyndige hvis det omgivende gulv er lige.

Er det okay at starte fald på klinker, ved starten af glasvæg, altså cirka 86cm fra bagvæg, så længe jeg overholder krav for både fald og bassinvirkning?

ja, men med ovenstående forbehold. I selve nichen skal faldet være mindst 2%. De kvalitative tolerancer for murerarbejdet kan ses på tolerancer.dk,  i bygningsreglementet henvises til sbi anvisning 252 som du muligvis kan låne på et bibliotek i nærheden. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det giver lidt at arbejde videre med, tak for hjælpen BOFH!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis