Spørgsmål til fundament nybyg

Hej. Vi skal bygge med hybel huse, og der er jo det evige spørgsmål omkring ekstra fundering. 
Hybel huse har beton C12 med som standard
Men hvordan sikre jeg mig bedst for at undgå alt for stor en udgift til ekstra fundering? 
Er det mere sand med i en forhandling, stærkere beton, at de graver mere af eller hvordan forhandler jeg bedst dette her? 

Huset er 215 og garage på 55 og overdækket på 25 kvm.
Kom meget gerne med input her 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få lavet en jordbundsanalyse, og få hybel til at garantere prisen på fundamentet i kontrakten.

Selvbygger med stort S. 
Rigtig nok. Men mine tanker er også at få lavet det inden der skrives under også for at handle om funderingen. Men hvis man kan få forhandlet noget ind i kontrakten inden der laves boreprøver må det vel være bedre. 
Men ved ikke hvad jeg skal forhandle ind i den. 
Hej,

Du får ikke Hybel til at tage risikoen for dine jordbundsforhold. Hvis de skal give dig en fast pris, så prissætter de “worst case” - det kan  være fint for dig, hvis du ønsker budgetsikkerhed, men du kommer til at betale for meget.

Du har nok fået lavet en geotekniskrapport, som vil indikerer om der er behov for ekstra tiltag ift. fundering.
Det bedste du kan gøre er at forhandle kubikmeterprisen på jordudskiftning samt indbygning af sand inden de går i gang.

/K

Okay. Ikke noget med at de skal bruge beton C12 med ekstra fiberarmering. 
Hvor meget sand ville være fint at få forhandlet med. 
Er godt klar over de ikke vil tage risikoen og er heller ikke det jeg forventer. Men de de har med i tilbudet kan man nærmest ikke bygge et fundament på. Så det handler ikke om at de skal give en fast pris inden undersøgelserne men mere at få bedre ting med ift deres standard ting, så man ihvertfald kan mindske prisen på ekstra funderingen . 
Hej igen,

Få lavet 2-3 boreprøver, så du får indikation på, hvad der er nødvendigt.
Hvis funderingsforholdende er gode, så skal der ikke bruges sand - hvis de er mindre gode vil løsningen typisk være stærkere beton (C12 er det svageste beton du kan få) eller udskiftning af jord til sand - eller en kombination.

Der er forsimplet to scenarier:

1. Oversiden bæredygtigt lag ligger for dybt. Dvs. Der er muldjord dybere end funderingsdybde. Typisk vil løsningen være grave jorden af og bygge sand ind for at støbe en fundamentment på sandet.

2. Styrken i funderingsdybden i den intakte jord er for lav.
Her vil man enten udskifte jorden eller lave bredere/stærkere fundamenter.

Men uden at have set nogle boreprøver er det umuligt at vide, hvad der skal til.

Du skal ikke have en fast pris med på jordudskiftning - der er ingen der kender omfanget før der er støbt. Du skal have en enhedspris på, hvad 1 kubikmeter jord koster udskiftet med sand. Når de så er færdige dokumentere det, at de har kørt x-kubikmeter jord væs, som afregnes til den aftalte enhedspris.

/K

Annonce
Jeg er på sin vis enig med dig. Men det må da være en god ide at få skrevet ind at de bruger beton C12 med ekstra fiberarmering i stedet for at bare bruge C12. Og skulle det vise sig at der skal bruges stærkere så skal vi jo forhandle prisen. Alt andet lige må det vel være smart at de som udgangspunkt har stærkere beton med. Prisen er forhandlet så det er ekstra ting jeg skal have med lige nu.
Derudover er der vidst 50m3 sand med, men her kunne man vel også skrive op til 130m3 sand med. Igen er det ikke noget jeg betaler for da det kun er ekstra ting jeg skal have med lige nu. Skulle der så bruges mindre sand ja så spare de jo det. Og skal der bruges mere sand end de 130m3 så er der jo det vi skal forhandle om. 
Du gør det besværligt, bestil hvad du vil ha. Når først byggeri starter så kører bussen, har du tænkt dig at springe fra entreprisen når der skal bruges 20 kbm. sand ekstra.
At indforhandle unødvendige ting i frygt for at de bliver nødvendige virker dyrt.

Jeg ville hellere bruge krudtet på mere kloakering (hvis du engang vil have en udebruser et sted) og andet, der løfter livskvaliteten og husets værdi. Har aldrig hørt om folk der spørger om betonens kvalitet ved huskøb. Enten virker det eller også virker det ikke.

Og hvis forholdene ændrer sig har de uanset et vilkår herom et sted i kontrakten. Dummere er de næppe. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis