Hvordan gør jeg det her lovligt?

Bag forsatsvægge gemte denne installation sig. Billedet viser, hvordan min pumpebrønd i haven får strøm fra en dåse inde i kælderen. Hvordan gør jeg det lovligt - og hvad må jeg gøre selv? Er det fx nok at lave en udfræsning i væggen, så lusen kan ligge der, eller skal der også en indmuringsdåse på nede ved udgangen til brønden? De små ledninger, der kan anes er bare, så man kan have fx en alarm koblet på flyderen i brønden.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kabel der stikker ud gennem væggen skal forlænges, føres ind i væggen og ind i en af dåserne og .
Alle dåserne skal naturligvis have monteret blænddæksler eller evt. stikkontakter.

Selvbygger med stort S. 
sittingduck skrev den 24-01-2025 13:09:57
Hvordan gør jeg det lovligt - og hvad må jeg gøre selv?

Da det er en del af den faste installation, så må du ikke selv gøre noget som helst, det kræver autorisation.

Jeg er med på, at alle dåser skal have dæksler eller kontakter på :-)
Det er kablet, der stikker ud af væggen, jeg mest tænker på - MÅ/KAN man forlænge sådan en ledning på lovlig vis? Hvis alternativet er at trække en ny ledning, så kommer det ikke til at ske. Så skal terrassen nemlig fjernes og graves op...
Discrusio skrev den 24-01-2025 13:29:29

sittingduck skrev den 24-01-2025 13:09:57
Hvordan gør jeg det lovligt - og hvad må jeg gøre selv?

Da det er en del af den faste installation, så må du ikke selv gøre noget som helst, det kræver autorisation.

Må jeg heller ikke fræse, hvis jeg afmonterer lusen? Så kan elektrikeren lave det "farlige"?

I princippet må du slet ikke røre den faste installation, men det er der vist ikke særlig mange her i dette forum der overholder, så afmonter du blot lusen, men sørg lige for at strømmen er slukket først ;-)
Du må fræse alt det du har lyst til.
Annonce
Jo tak :-) Jeg vil gerne lave så meget som muligt selv, men det er vigtigt, det er lovligt, så jeg ringer og aftaler med elektrikeren. Jeg troede ikke lusen, kunne henregnes som fast installation .Men det er rart med lidt sparring først.
Kablet, der stikker ud af væggen, ser ud til at mangle en jordledning. så hvis det fører ud til pumpen, er egentlig også ulovligt. Hvis du kan få adgang til kablet på den anden side af væggen, kan du forlænge det med et stykke kabel samlet med en krympemuffe. Måske er du heldig at jordledningen bare er klippet af, selvom jeg tvivler.

fase
Der er heldigvis en jordledning, selv om den er kort (og der er også jord ude i brønden). Så jeg håber, at elektrikeren kan bruge den og lave noget, der ikke er alt for omfangsrigt. Håber, at han fx vil sætte en krympemuffe på.
Hvis du laver pladsen og frigør det hele, kan elektrikeren bruge tiden på at være elektriker frem for nedbryder. De kloge herrer herinde ved bedst med tiden hertil, men det bliver næppe voldsomt dyrt. ​
Ja, jeg håber også, at jeg når langt med en timelønning eller to.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også