Hej Alle Dygtige Lav-Det-Selv Folk.
Jeg har en million spørgsmål, men vil forsøge at starte ud med ét.
Jeg drømmer om at købe et hus, som jeg i morgen skal ud og se for anden gang. Huset er på 84 Kvm. i 2 etager med høj krybekælder forstået på den måde at jeg er 159 og jeg kan stå let foroverbøjet dernede, det er altså ikke en kælder hvor man skal møve sig frem på maven i.
Huset har en lidt dum plantegning - se vedhæftet. Og med dum mener jeg bare i min optik. Jeg vil derfor gerne ændre de ting som I kan se på plantegningen.
Det røde er entreen som er virkelig lille, der vil jeg gerne fjerne væggen ind til et lille viktualia rum, så man går ind i en større entre. Døren fra viktualia rummet og ind til køkkenet skal fjernes og laves om til en væg.
Det gule er den nuværende bagdør fra haven og ind i huset, også utrolig småt og døren er i virkelig dårlig forfatning. Her vil jeg gerne fjerne døren, mure hullet op så der kan sættes et vindue i. Jeg vil grave betongulvet op og rører en faldstamme fra det nuværende toilet på den anden side af væggen, ind til det nye lille rum, så der kan være et toilet derinde og en lille håndvask. På den måde får jeg et gæste toilet.
Det grønne er det som jeg gerne vil starte med og bede om hjælp til. Jeg vil gerne fjerne væggen mellem køkkenet og stuen, så der kommer mere lys ind i køkkenet og det hele virker lidt større. Det betyder at jeg skal fjerne kogeplade sektionen. Da jeg samtidig gerne vil indsætte en ny udgang til haven, ved at fjerne køkkenvinduet og indsætte en terassedør, skal jeg også have fjernet håndvasken.
Det betyder at jeg stort set skal pille hele køkkenet ned - men da jeg kun har ca. 100.000 Kr til at renovere med, vil jeg gerne genbruge så meget af køkkenet som muligt.
Mit spørgsmål er derfor følgende:
1: Kan jeg genbruge skabene og evt. lave en køkkenø ud af de gamle skabe og så købe en stor bordplade med et lille udhæng ind mod stuen til et par barstole? Jeg vil gerne have håndvasken og opvaskemaskinen i køkkenøen og har læst i et par andre opslag herinde, omkring et hus med kælder og et hus med krybe kælder, at det er ok at lave det hele selv ifølge rørføringen, undtagen tilslutningen, som en autoriseret VVS'er skal lave. Så det tænker jeg at jeg vil gøre, da jeg gerne vil at det hele skal være lavet korrekt ifølge forsikringen mv.
2: Når vinduet i køkkenet fjernes, skal der så en afstiver/soldat op med det samme?
Må eller nærmere kan jeg selv fjerne vinduet og banke murestenene ud til en ny terassedør eller er der sammenstyrtningsfare hvis det ikke gøres korrekt?
(Som i kan hører er jeg mere bange for sammenstyrtningsfare end vand og rørskade)
Jeg tænker, men ved det ikke, at det er nemt nok at afmontere resten af køkkenet og sæt det op igen langs den nye væg ind til Viktualiarummet.
Jeg håber at I kan hjælpe mig :)
Mvh. Anne L.